Les comarques gironines han de potenciar la cultura i la gastronomia, així com millorar la sostenibilitat i el medi ambient. Aquestes són algunes de les línies definides en el Pla Estratègic de Turisme de les comarques de Girona 2011-2015, un document que també apunta la necessitat de potenciar l'atracció de turistes de diverses àrees d'Espanya (Madrid, Comunitat Valenciana, Aragó, País Basc i Andalusia), així com de països europeus com Suïssa, Àustria, Itàlia i els països nòrdics. A més, també aposta per «cultivar» els mercats de la resta de l'Estat espanyol, Rússia, la República Txeca i Polònia, en considerar que tenen recorregut per a créixer en el futur.

El Patronat de Turisme va presentar ahir el nou Pla Estratègic

, i segons va explicar el seu president, Enric Vilert, l'objectiu és compartir estratègies entre l'administració local i el sector privat. «Cal buscar la coincidència dels objectius», va assenyalar. Per això, va indicar que per a elaborar-lo s'ha seguit un procés participatiu amb agents de tot el territori.

Cal tenir en compte que la marca Costa Brava és la segona més coneguda de Catalunya, just per darrere de Barcelona, mentre que la de Pirineus ocupa el tercer lloc. Això vol dir que té un elevat grau de coneixement tant entre els turistes espanyols com els estrangers, però el document subratlla la necessitat de diversificar productes i garantir reclams turístics durant tot l'any. Per tant, s'han de potenciar els següents sectors: per una banda, els emergents són els creuers, els city breaks i el touring; en creixement es troben la natura i cultura, així com el turisme de negocis; en desenvolupament hi ha el medi rural (matèria en la qual Girona és líder), gastronomia (en què la demarcació ja té un reconeixement internacional), senderisme, turisme, golf, salut i bellesa; mentre que el sol i la platja i els esports de neu ja estan consolidats. Aquesta consolidació, però, no vol dir que les zones de platja i muntanya ja puguin creuar-se de braços, sinó que es troben en un «moment clau», segons la directora del Patronat, Dolors Batallé, de manera que s'hi ha d'actuar per tal de continuar-se renovant. En aquest sentit, va advocar per fer «una oferta atractiva, facilitar l'accés i treballar els nous hàbits dels turistes, que vénen menys dies i fan menys despesa».

El Pla Estratègic també apunta a la necessitat de fer canvis en el sistema de promoció

. Especialment, assenyala que cal treballar molt a través d'internet i de les xarxes socials, per tal de transmetre totes les experiències que es poden viure a la demarcació.

En aquests moments, a més, hi ha dos reptes especialment destacats: el medi ambient, ja que el turista ara està més sensibilitzat i per tant el sector turístic ha de ser més sostenible; i ser capaços de diferenciar-se davant de l'alt nivell de competència que hi ha actualment. I això s'hauria de fer a través de la cultura, la natura i la gastronomia, tres sectors que denoten «autenticitat» i «qualitat de vida».

Una altra eina per donar a conèixer els diferents productes turístis seran els «clubs»

, que podran ser de promoció, desenvoupament o les dues coses a la vegada. «Aquesta és la millor figura per a promocionar els productes», va assenyalar Batallé. De moment, l'objectiu és crear-ne set: golf, salut i bellesa, destinació familiar, natura i actiu, enogastronomia, culutra i identitat i destinació esportiva.

Per la seva banda, la directora general de Turisme, Marian Muro, va defensar el suport que la Generalitat dóna al turisme tot i les retallades. «Haurem de ser més eficaços en la despesa», va assenyalar. Això voldrà dir «reconduir» la promoció econòmica i buscar nous recursos. En aquest punt són molt importants les empreses, ja que algunes, com Damm o Borges, col·laboraran en les tasques de promoció turística amb la Generalitat. Muro, a més, va anunciar la creació d'un consell amb totes les escoles de turisme i universitats i va assegurar que la nova proposta de llei d'apartaments turístics tindrà el suport de tot el sector.

Finalment, va assenyalar que es farà un nou web de turisme de Catalunya, i dins la pàgina de l'Agència de Turisme hi haurà un apartat dedicat a l'empresa.