En un context en què les companyies de baix cost continuen creixent i convertint-se en tot un referent a l'Estat, l'encara president de la Diputació i del Patronat de Turisme, Enric Vilert (ERC), va advertir ahir del perill que té l'aeroport de Girona de quedar-se sense la temporada d'hivern de Ryanair si la Generalitat no compleix l'acord amb la companyia. De fet, segons les dades sobre companyies de baix cost fetes públiques ahir per l'Estat, l'aeroport de Girona és l'únic que ha tancat els primers cinc mesos de l'any perdent passatgers. Davant de tot plegat, Vilert va considerar que la Generalitat «va tard» i va assenyalar que, si l'acord no es tanca durant aquest mes de juny, l'aerolínia irlandesa no començarà al setembre la temporada d'hivern des de l'aeroport gironí.

Les dades difoses per l'Institut d'Estudist Turístics del Ministeri d'Indústria assenyalen que les aerolínies de baix cost han transportat al conjunt de l'Estat 12,61 milions de passatgers durant els cinc primers mesos d'aquest 2011, la qual cosa significa un augment del 18,4% respecte el mateix període de 2010. Així doncs, les companyies de baix cost ja superen àmpliament les tradicionals en nombre de viatgers, ja que aquestes últimes van transportar 9,9 milions de persones, la qual cosa significa un augment del 8,3% respecte l'inici de 2010.

Entre tots els aeroports de l'Estat, els més utilitzats per les línies de baix cost van ser el de Barcelona, el de Madrid i el de Màlaga, mentre que el de Girona va ser l'únic que va tancar en negatiu aquests cinc primers mesos de l'any: va tenir 545.773 passatgers, un 24,9% menys que en el mateix període de l'any anterior.

Aquesta situació, derivada del fet que el nou govern català no accepta pagar a Ryanair el preacord signat el desembre de l'any passat sinó que vol rebaixar les aportacions, té molt preocupat a Vilert. Segons va assenyalar el president de la Diputació, l'aeroport és un «punt d'arribada bàsic de passatgers», tant a l'estiu com a l'hivern. Per tant, va recordar, que el Consell d'Administració del Patronat de Turisme està «molt preocupat» pel futur de les negociacions amb Ryanair.

Malgrat haver rebut algunes «notícies positives» en els darrers mesos amb la incorporació d'algunes noves companyies a l'aeroport, Vilert va recordar que Ryanair continua essent la «font principal» d'arribada de turistes i «difícilment substituïble». Per això, estan «preocupats» perquè, malgrat que CiU ja porta sis mesos de govern, encara no s'ha solucionat el desacord amb Ryanair. Davant d'aquesta situació, el Consell va enviar fa vuit dies una carta al president de la Generalitat, Artur Mas, per tal que els aclareixi quina és realment la voluntat del govern. «S'està posant en risc la demostrada capacitat de l'aerport per a atraure viatgers», va indicar Vilert.

La Generalitat va «tard»

El que més l'inquieta, però, és la proximitat de la temporada d'hivern, que ha de començar el proper setembre. «Anem tard», va advertir a la Generalitat, tot afegint que «el moment de pensar ha passat, el govern porta ja sis mesos i estem en ric de quedar-nos sense temporada d'hivern». «Això no ens ho podem permetre», va sentenciar.

Vilert va reconèixer que en els darrers dies «ha llegit de tot», i va recordar que, mentre al principi «sembla que no es posaven en dubte les xifres», ara s'està parlatn de quantiat que no satisfarien les reclamacions de Ryanair. En la seva opinió, el que hauria de fer el govern català és signar l'acord definitiu mantenint les mateixes xifres, encara que es variés la fórmula i es compensés la companyia, per exemple, per viatges transportats. El cas és, però, que creu que la situació s'ha de resoldre. «Si posem que ens visiten dos milions de passatgers, i cadascun es gasta en la seva estada uns 400 euros, estem parlant d'unes xifres que no es poden despreciar», va assenyalar.

I va afegir que «a Girona també som país, o sigui que el sector turístic té dret a posar-se neguitós, perquè si la situació no es resol al juny, la temporada d'hivern pot estar en perill». «Ja sabem que Ryanair treballa amb 90 dies d'antelació, o sigui que la situació no es tanca aquest mes, al setembre no començaran els vols», va advertir.

Pel que fa al conseller de Política Territorial, Lluís Recoder (CiU), va assenyalar que només s'hi va reunir al principi d'haver accedit al càrrec, però va assenyalar que l'agenda del conseller no li ha permès assistir a cap de les reunions de l'AGI (entitat que s'encarrega de promoure l'aeroport de Girona), malgrat que se l'ha convocat a les reunions.