Una greu imprudència va desencadenar la tragèdia a Castelldefels la nit de Sant Joan de 2010. Tretze joves van perdre la vida en ser envestits per un tren Alaris quan estaven creuant les vies de forma indeguda. Les víctimes van cometre un error fatídic. Volien evitar les aglomeracions de passatgers en el pas subterrani -que estava indicat i obert- i començar a celebrar la revetlla com més aviat millor. Per això van decidir travessar la via sense adonar-se que se'ls aproximava un tren. El Jutjat de Primera Instància 1 de Gavà va arxivar el juliol passat les diligències obertes per l'accident. El jutge, després de prendre declaracions als conductors i als testimonis i estudiar els informes sobre el tràgic succés, va concloure que no hi havia indicis de delicte i que l'estació complia amb la normativa vigent.

Un any després del segon accident ferroviari més greu registrat a Espanya en els últims trenta anys -només el de Chinchilla (Albacete) l'any 2003 va provocar més víctimes-, les estacions de tren pràcticament no han modificat les seves mesures de seguretat. Tampoc s'ha disminuït la velocitat dels trens al seu pas per les estacions, que està fixada al Reglament General de Circulació.

Per la seva banda, la Generalitat ha editat una guia amb la normativa per a festes a la platja i a prop del tren, per evitar que es repeteixi un accident com el de ?l'any passat. D'aquesta manera, es vol que els consistoris que tenen ferrocarril i que solen acollir festes, moltes de les quals espontànies, puguin preveure el risc i organitzar les seves activitats de forma segura. La Generalitat ja ha fet arribar aquests consells als ajuntaments. Mentrestant Adif insisteix a recomanar prudència als usuaris de Rodalies per minimitzar el risc.

Pràctica estesa

Creuar les vies de forma indeguda és perillós però és una pràctica estesa. Ni els cartells que adverteixen als viatgers que aquest hàbit està prohibit ni les elevades sancions que preveu la llei del Sector Ferroviari per a qui travessa les vies, i que oscil·len entre 6.000 i 30.000 euros, han servit per canviar el mal hàbit d'alguns passatgers que continuen temptant la sort i creuen les estacions per sobre les vies, tot i disposar de passos alternatius. Una imatge que es repeteix diàriament a estacions com la de Girona.

A la província de Girona hi ha actualment més d'una trentena de passos a nivell. Eliminar-los és una llarga reivindicació d'ajuntaments i veïns. Consideren que són perillosos. Les xifres els donen la raó. Diverses persones han perdut la vida a les comarques de Girona en algun d'aquest punts durant els darrers anys. Un dels últims accidents registrat a la xarxa ferroviària de la província de Girona va tenir lloc el març de 2010 quan un jove de 21 anys va morir després que el seu cotxe fos envestit per un tren de Rodalies que circulava entre Malgrat de Mar i Blanes.

Dos anys abans, una noia de 19 anys havia perdut la vida en un altre accident ferroviari a Hostalric. En aquest cas, la jove morir atropellada per un tren quan estava travessant les vies per una passera de vianants que hi havia a l'estació i que actualment ja disposa d'un pas subterrani que permet als usuaris travessar l'estació d'una forma més segura.

Malgrat el compromís del Ministeri de Foment de suprimir part dels passos a nivell de la província abans del 2012, molts municipis gironins conviuen a dia d'avui amb aquestes infraestructures. És el cas de Sant Miquel de Fluvià, Flaçà, Planoles o Maçanet de la Selva, on l'any 2010 es va millorar la senyalització del pas a nivell. Malgrat tot, l'alcalde del municipi, Antoni Guinó, recorda que aquests passos "segueixen sent perillosos" i que, en alguns casos, es troben en una "zona propera a un revolt. Tens pocs instants per passar i els trens cada vegada corren més".

Adif també acaba de finalitzar la primera fase dels treballs de mordernització de la via entre Celrà i Vilamalla. La renovació dels elements de la superestructura de via té com a objectiu l'"increment dels paràmetres de seguretat i fiabilitat de les instal·lacions", segons assegura Adif en una nota.

Sílvia Bonet

girona