Com valora que hi hagi centres que decideixin acabar a 2/4 de 5 i d'altres a les 5?

Sempre s'ha de diferenciar entre qualitat i quantitat, i aquí hem de vetllar per la primera de les dues. És veritat que en segons quines edats els nens acaben més cansats a les últimes hores, però jo no em ficaria amb el tipus d'horari. El que s'ha de primar és la qualitat. Quan els alumnes són més grans sí que assumeixen més capacitat per aguantar les últimes hores, per tant jo crec que l'aspecte de les hores també ha d'anar en funció de les edats.

I el fet que cada centre es configuri el seu propi horari?

Si hi ha bons resultats, per què no? Crec que encara s'ha de provar, potser és una mesura que ens acaba sorprenent a tots. El que s'ha fet tota la vida no té per què ser el millor, i els canvis poden ser positius. De tota manera, no puc entrar a valorar aquesta mesura perquè encara no s'ha aprovat.

Creu que ha estat un encert o un error treure la sisena hora en la majoria de centres?

Penso que no ha donat temps a saber si ha funcionat o no. Sincerament, considero que es va posar en marxa per raons econòmiques, i pels mateixos motius el govern actual l'ha tret. En aquest últim cas, ha primat l'economia per sobre la pedagogia, i això és greu. Es va posar entre altres coses per equiparar els nivells de la pública als de la privada i concertada, que ja en feia una més. I al treure-la crec que han tornat a passar per davant criteris econòmics en aquest context de retallades. Aquest no és el camí que s'hauria de seguir.

Hi ha qui diu que la retirada de la sisena hora garanteix un millor rendiment escolar.

Si es fa una hora de menys però els nens se'n van a casa a jugar a la videoconsola és contraproduent treure-la. No passa el mateix si l'alumne guanya aquesta hora per fer activitats que enriqueixin el seu bagatge educatiu. Penso que això va molt enfocat de cara a la família, ja que són ells que han de decidir com ocupar aquesta hora. No obstant, penso que la desorganització no afavoreix a ningú, i hem tingut en vint anys unes quatre lleis que han modificat el sistema educatiu.

I aplicar una jornada intensiva, com fan alguns països europeus?

És una opció, però aquí una vegada més s'haurien de tenir en compte criteris en funció de les edats. Com més grans són els nens, més esforços els pots demanar en temes d'estudi. Ara però, cal sortir de l'efecte pèndol. El fet de canviar de model tan sovint no és bo, s'ha d'estabilitzar d'alguna manera. Estic d'acord que cal retallar, però crec que s'ha de fer sense que els aspectes econòmics passin per davant dels educatius.