Malgrat que l'augment de les prestensions de Ryanair ha suposat una galleda d'aigua freda per al sectot turístic gironí, entre algunes associacions encara hi ha l'esperança que es pugui arribar a un acord, ja que, segons recorden, Girona continua essent una base molt rendible per a Ryanair. Altres, en canvi, consideren que l'aerolínia no té cap ganes de continuar a Girona sinó que ja té la vista posada exclusivament en el Prat, de manera que veuen complicat que la situació es resolgui.

«Demanar més del doble és una aposta poc seriosa, els resta tota la credibilitat»

JESÚS PASTOR (Associació d'Hosteleria Girona Radial)

El gerent de l'associació lamenta, en primer lloc, que Ryanair hagi incomplert el conveni amb la Generalitat. "Aquesta és la seva primera deslleialtat", assenyala. De la mateixa manera, reconeix que el govern català ha "reaccionat tard", però recorda que la última proposta s'adeia molt amb la del tripartit, i que fins i tot era lleugerament millor. Per això, diu que els ha "sobtat molt" la reacció de Ryanair demanant més del doble: "Això fa que sigui una aposta poc seriosa, els resta tota la credibilitat", assenyala. De tota manera, Pastor deixa clar que Girona "necessita Ryanair" perquè no ha estat capaç de diversificar prou l'oferta d'aerolínies. Per això, creu que s'ha d'arribar a un acord: "Girona no es pot permetre el luxe de perdre Ryanair i la Generalitat tampoc, perquè el retorn que rep en IVA i IRPF és molt important" assenyala. Pastor opina que el govern i la companyia continuaran amb un estira-i-arronsa d'aquí a finals d'any: "Arrossegarem aquesta situació uns mesos més fins que algú faci en pas i la trenqui, i esperem que no sigui la Generalitat, que és la part responsable i seriosa de les negociacions", assenyala. En el que sí que creu que es va equivocar el govern català, però, és en haver fet pública l'oferta realitzada a Ryanair.

«Girona és important per a ells, crec que estan fent el ronso però acabaran acceptant l'oferta»

ANTONI ESCUDERO (Federació d'Hosteleria de Girona )

El president de la Federació d'Hostaleria creu que Girona és una base "molt llaminera" per a Ryanair, i opina que malgrat que la companyia està fent "el ronso", acabarà acceptant l'oferta de la Generalitat o si més no una de similar. Escudero afirma que tot això no hauria succeït si l'acord s'hagués signat des del primer moment, però assenyala que era "molt complicat" degut a l'entrada del nou govern i la situació econòmica. "Tot plegat s'ha anat endarrerint i els de Ryanair s'han posat com motos", indica. Per a Escudero, però, és vital que s'arribi a un acord: "Potser la gent dirà que sòn uns xantatgistes, però ells són els que tenen els avions i els passatgers", recorda. Així doncs, creu que s'ha de tancar un acord el més aviat possible i considera que el cas de de Reus no es repetirà a Girona: "Va ser la seva primera base i és la que els surt més bé a nivell econòmic", assenyala.

«Ho veig complicat, perquè la gent de Ryanair va a la seva i no escolta»

JOSEP MARIA PLA (Associació de Càmpings de Girona)

El representant dels càmpings gironins veu "complicat" arribar a un acord amb Ryanair, ja que creu que "aquesta gent va molt a la seva i no escolta". Reconeix que la Generalitat hauria pogut anar més ràpid a l'hora de negociar, però recorda que la situació econòmica "és molt complicada" i que per això era difícil que es pogués fer una oferta de seguida. Pla considera que la supressió de vols de Ryanair és quelcom "molt negatiu" per al conjunt de la demarcació, no només per als càmpings, i recorda que l'aerolínia irlandesa ha contribuït a desestacionalitzar el turisme a les comarques gironines.

«Veig que aquesta gent no té cap ganes de continuar a Girona, i si ho fan, serà sota mínims»

LLUÍS FERNÁNDEZ (Associació d'Hosteleria de l'Alt Empordà)

Lluís Fernández creu que les exigències de Ryanair demostren que la companyia "no té cap ganes de continuar a Girona" i creu que, si ho fan, serà "sota mínims". Fernández opina que una bona part de la culpa d'això és de l'aeroport de Barcelona, on "tenen la terminal vella buida i els ho han posat en safata de plata". A més, opina que a les "forces fàctiques" barcelonines, com la Cambra de Comerç, Turisme o un sector important del govern de la Generalitat, "no estan per la tasca" de mantenir Ryanair a Girona.

Fernández creu que, per molt bona oferta que fes la Generalitat a Ryanair, la companyia no voldria quedar-se a l'aeroport de Vilobí. "Tenen clar que volen anar a Barcelona", indica. Fernández diu que a la Costa Brava Nord no l'afectarà excessivament una hipotètica marxa de Ryanair, però creu que es deixarà notar, i molt, al global de la demarcació, sobretot a llocs com Girona o Lloret.

«Diuen que la Generalitat no ha complert el preacord, però Ryanair tampoc ha complert amb els vols previstos»

LLUÍS MUNDET (Degà de la facultat de turisme)

El responsable de la Facultat de Turisme espera que no es confirmin els mals auguris i que Ryanair no suprimeixi més vols, ja que això seria "molt negatiu". Afirma que li "desagrada" la forma que té Ryanair de negociar, i recorda que, malgrat que la companyia es queixa que la Generalitat no ha complert el preacord establert amb l'anterior govern, ella tampoc ha complert amb tots els vols que havia d'oferir aquest any. Pel que fa a Barcelona, creu que les companyies de "low cost" s'haurien de deixar per a l'aeroport gironí, i recorda també que el cas d'Spanair és diferent, perquè la Generalitat hi va aportar 20 milions d'euros però formant part de l'accionariat. Tot i això, li agradaria pensar, "pel bé de tots", que la situació encara es pot resoldre, ja que Ryanair "guanya molts diners" amb l'aeròdrom de Vilobí d'Onyar.