En un dia fosc i de pluja intensa sobre les comarques gironines, el xàfec més gros va caure sobre l'Aeroport de Girona. S'havia especulat molt sobre una possible marxa de Ryanair, i la roda de premsa del seu vicepresident Michael Cawley ahir a Barcelona havia de desvelar tots els dubtes. El veredicte no va deixar indiferent a ningú. Pel costat positiu, la companyia es queda, i per l'evident banda negativa -evident per la manca d'acord entre l'imperi d'O'Leary i la Generalitat- una reducció important del nombre de vols que s'oferiran a partir de finals d'octubre.

El punt mort en què havia quedat l'estira i arronsa entre el Govern i l'empresa irlandesa va provocar que l'arribada de Cawley a Barcelona per anunciar les rutes d'hivern aixequés molta expectació. L'obertura del nou capítol del serial Ryanair es va endur de cop 21 rutes de l'aeroport gironí, un descens de gairebé el 50% respecte a l'última temporada d'hivern, quan n'hi havia 46.

Per al ciutadà del carrer, pot resultar evident que es tracta d'una mesura de pressió. De fet, el directiu irlandès no s'ha estat de res, i ha privat Girona d'algunes de les seves millors armes, ja que entre les rutes cancel·lades hi figuren algunes de les capitals dels països importants d'Europa. Dos dels tres aeroports de Londres, Roma, Glasgow, Brussel·les i Dublín deixaran de rebre passatgers procedents de l'aeroport de Vilobí. L'última resulta especialment impactant, ja que la capital irlandesa és la base d'operacions del magnat de Michael O'Leary.

Les rutes nacionals, com Madrid, Sevilla, Alacant o Tenerife, que ja havien estat eliminades aquest estiu, continuaran sense aparèixer al mapa de destinacions de l'Aeroport de Girona, deixant sola a Palma de Mallorca. Liverpool, Lille, Milà i Estocolm també destaquen entre el llistat dels 21 eliminats.

1,3 milions de passatgers

L'impacte més fort de la manca d'acord entre Generalitat i empresa és la reducció notable del nombre de viatgers que passaran per Girona. Concretament, el descens es comptabilitza en un 50%, que traduït en xifres són 1,3 milions de persones. Aquest és el resultat de la pèrdua de 180 freqüències setmanals.

Segons Michael Cawley, aquesta decisió s'ha pres perquè encara no s'ha arribat a cap pacte amb el Govern i la companyia havia d'anticipar les seves previsions per a la temporada d'hivern. Tot i això, va afegir que la presència de Ryanair a Girona de moment no perilla, i que si s'arribés a un acord, l'activitat de l'aerolínia podria tornar-hi a créixer.

El vicepresident de l'aerolínia també va avançar algunes altres dades derivades de la reducció. Aquesta nova tallada per la meitat dels seus serveis significarà que l'aeroport passarà a operar només al 25% de la seva capacitat. A més, la companyia passarà de comptar amb sis avions basats a Vilobí a tenir-ne tres.

Política «incorrecta»

Durant la seva compareixença, Cawley no es va estar de criticar la postura de la Generalitat de Catalunya en les negociacions referents a l'aeroport gironí. El vicepresident va titllar la política del Govern respecte als aeroports d'"incorrecte", i va afirmar que és un error voler fer de l'Aeroport del Prat un "niu" de connexions internacionals. "Aquest tipus d'aeroports són de pas, reben molts passatgers que només visiten l'aeroport a l'espera de poder connectar amb un altre vol. En canvi, aeroports com el de Girona són una porta d'entrada per a turistes que visiten les ciutats i hi consumeixen".

A més, va acusar el Govern de tenir un tracte de favor amb Spanair, i va lamentar que l'excusa per no firmar l'acord per Girona siguin motius econòmics "després de donar 20 milions d'euros a Spanair". En aquest sentit, Cawley va criticar la voluntat de crear un aeroport amb xarxa amb Spanair com a referència, assegurant que aquesta és una companyia "amb poques possibilitats de sobreviure".

Tot i això, el representant de Ryanair va afirmar que entenia les dificultats financeres per les que passen les administracions públiques. És per això, constatava Cawley, que ara més que mai s'han de buscar un bon soci que garanteixi el retorn d'una inversió, postulant la seva companyia com la més adequada per fer-ho. Segons va explicar, per cada cinc euros que s'inverteixen en la promoció de vols de la companyia, s'aconsegueix un retorn al territori de 500 euros. Així, argumentava que resulta "més interessant un acord amb Ryanair que no pas la celebració d'un Gran Premi de Fórmula 1 com el de Montmeló, que costa més diners i no genera tant de retorn".

No a l'oferta hotelera

Cawley va deixar clar en tot moment que la retallada té com a única causa la manca d'acord entre la seva empresa i el Govern català. Sobre l'estat de les negociacions, no va voler aprofundir, tot i que sí que va detallar el perquè del no a l'última oferta. El vicepresident va informar que la companyia no està interessada a rebre terrenys per poder construir un hotel, ja que l'hoteler no és el seu negoci. Tot i això, va mostrar la seva disposició a continuar negociant per poder tornar a incrementar l'activitat de cara a l'estiu. A més, va reiterar que la companyia ja ha fet moltes propostes i cap d'elles ha estat acceptada.

Cawley va afirmar també que la situació de Ryanair als tres aeroports catalans on té presència és completament diferent. L'empresa manté que la seva intenció de tancar Reus es basa en l'incompliment d'un acord que s'havia signat i que es basava sobretot amb la promoció a mercats estrangers. A Girona, en canvi, l'acord no s'ha signat per dificultats financeres. Per contra, la situació al Prat és diferent ja que es tracta d'un aeroport rendible i hi mantindrà les 24 rutes que hi operen a l'hivern. En aquest sentit, fonts de la companyia van apuntar que "podria haver-hi novetats durant les pròximes setmanes, tot i que en sentit contrari per a l'aeroport de Girona".