Expert en economia i política d'infraestructures i transports, Germà Bel considera que el fet de poder volar des dels principals aeroports de l'Estat espanyol és per a Ryanair un factor de control sobre les negociacions amb el Govern.

Fins a quin punt és normal que Ryanair tingui la paella tan pel mànec?

Hi ha un motiu raonable, que és ser el gran subministrador de mobilitat a l'aeroport de Giron; és una aportació i per tant dóna força. N'hi ha un altre, definitiu, i que no té cap lògica de mobilitat. Ryanair té a Espanya una opció que no te a la resta de països de la UE: volar als aeroports principals del país (Madrid i Barcelona) amb unes taxes tan per sota cost que provoquen un dèficit descomunal. Aquesta situació durarà, si més no, fins a 2016 o 2017, atesa la regulació recentment aprovada de les tarifes aeroportuàries. El fet que Ryanair pugui operar a un aeroport com el Prat sense trencar el seu model de negoci, fet que no es reprodueix a altres països de la UE, és el que li dóna la seva força definitiva.

Quin impacte pot arribar a tenir una reducció més de vols i passatgers per a la demarcació de Girona?

La reducció de l'oferta de Ryanair pot provocar una certa reducció del turisme a la demarcació, encara que molt menor de la que es diu. Les previsions d'impacte econòmic que he sentit són bastant exagerades. Des del meu punt de vista, el principal perjudici és que limitarà la connectivitat pròxima dels ciutadans de Girona amb la resta d'Europa i augmentarà la dependència de l'aeroport de Barcelona.

El turista "low cost" seguirà apostant per la Costa Brava i les comarques gironines?

Molta gent es sorprendria de veure la poca diferència que hi ha d'afluència de turistes estrangers a la marca turística Costa Brava entre 2003, any en que Ryanair va començar a operar seriosament a Girona, i 2008-2009, els dos anys amb més trànsit de passatgers a l'aeroport. I això que els passatgers a Girona a 2003 van ser un quart dels de 2008. La Costa Brava i les comarques gironines -i la ciutat de Girona-- són una destinació tan potent que no depenen crucialment dels vols de Ryanair a Girona, amb independència dels disbarats econòmics que diuen els directius de Ryanair sobre el seu impacte en el turisme al territori.