Creu que la imatge de Lloret s'està ressentint aquests dies pels incidents?

Home, evidentment, des que van passar els incidents la imatge de Lloret s'ha vist una mica malmesa. També haig de constatar que hi ha hagut mitjans de comunicació que no han estat molt respectuosos i altres que sí. Va ser una nit desgraciada, perquè els incidents van començar molt aviat i això va fer que durés molta estona i, evidentment, el que vaig veure allà no ho vull tornar a veure mai més. No sé si només està a la meva mà aconseguir-ho, però sí que s'han hagut de prendre una sèrie de mesures, que són dures i que molesten una part de l'oci nocturn. Però la cosa no podia continuar igual. I de fet, des que es van posar en marxa hi ha una tranquil·litat que feia molts dies que no teníem.

Així, les mesures estan funcionant correctament?

Estan funcionant molt bé. Mira, el fet que hi hagi la retirada de les persones que donen propaganda a la via pública ha fet que s'acumuli molta menys gent al carrer. I sembla una tonteria, però la venda amb màquines fora de l'horari comercial i d'hamburgueses feia que molta gent es quedés al carrer després de tancar les discoteques i ara, amb la prohibició, la gent marxa cap a l'hotel i, per tant, la via pública queda buida com a mínim mitja hora abans. I després també fer complir l'horari de tancament dels locals i el control de la venda d'alcohol a la via. Estic molt agraït a la tasca de la policia local, que estan fent un sobreesforç que ens permet tenir-ho tot controlat.

Està previst que es mantinguin fins a final d'estiu?

En principi sí, es mantindran fins a final de temporada. I a partir d'aquí haurem de treballar amb modificacions d'ordenances de via pública i de civisme. Ja n'hi havia que estaven gairebé redactades abans de les eleccions però ara, com que hi ha grups nous, hauran de fer les seves aportacions i acabar-les de perfilar i que puguin entrar en vigor abans de Setmana Santa. Hi ha qüestions de les quals no hem parlat, com per exemple, una cosa que ens preocupa que és tota aquella gent que ve i dorm als cotxes o a la via pública. Potser una nova mesura serà la prohibició de dormir a la platja. El canvi de model turístic passa per aquestes coses.

Què tenen previst fer per intentar recuperar aquesta imatge ara deteriorada de Lloret?

Tot el que s'està fent des de Lloret Turisme i que portem anys fent. Plans de màrqueting, sortides a les fires per vendre els nostres productes... En aquests últims anys hem rebut dos certificats, el de turisme familiar i l'esportiu. Són petits passos. Evidentment, en quant aquesta mala imatge que se'ns ha vist aquests dies hem de continuar treballant. Les primeres mesures han estat els decrets d'alcaldia. De fet, els propis ciutadans i els hotels de Just Marlès ens han dit que la gent ja pot sortir i passejar tranquil·lament. I això és el que porta la bona imatge. La gent que està a fora i truca i se li pot dir que aquí estem la mar de bé i que a Lloret no passa res. Jo penso que passa més per ser molt estrictes, molt durs i molt sancionadors amb aquells que treballen malament i amb qui es comporta malament a la via pública, més que no pas amb la resta del sector, que està fent molt bona feina. Hi ha una part del sector privat que ha fet unes inversions importantíssimes i la restauració i el comerç també ho estan fent bé. En definitiva, jo diria que tots, però a Lloret hi ha 40.000 llits per omplir i a vegades hem de repensar quin model volem.

Així creu que aquest any pot marcar un punt d'inflexió?

Sí, sí. Per descomptat que des del consistori, amb el suport de tots els grups, hi ha la premissa que això no es pot repetir més. I llavors és quan s'aproven les mesures amb el decret d'alcaldia i es posen en funcionament el mateix dia. A més, en aquell moment la ciutadania també s'adona que estem fent un esforç i que ells també estan dins. I la manifestació va ser una mostra per dir estem amb vosaltres, amb l'Ajuntament, i que això no pot continuar. I al final això ens beneficiarà a tots, també al sector turístic.

Algunes veus, com el nou president del Patronat de Turisme, Ramon Ramos, afirmen que els touroperadors que porten aquest tipus de gent en són els responsables i haurien de pagar els desperfectes. Què en pensa?

El tema que hi ha alguns operadors que fan les coses malament, això t'ho puc dir. Jo crec que el 99% dels operadors treballen bé, però n'hi ha alguns que pengen pàgines web a Internet i imatges al You Tube que no són de Lloret i que ens estan fent aquesta publicitat que ens està fent tant de mal. I, fins i tot, alguns d'ells incorporaven el logo de l'Ajuntament. El primer pas que hem fet, doncs, ha estat parlar amb ells i dir-los que no estem d'acord amb el que fan i els hem fet retirar el logo. Jo crec que és el primer pas, un toc d'advertència per demostrar que aquí no està tot permès. S'han de seguir unes normes de civisme.

I sobre la possibilitat de fer-los pagar els desperfectes...

Estic d'acord amb el senyor Ramon Ramos que potser ells haurien de ser els responsables de cobrir aquestes despeses que es provoquen pels aldarulls, el que passa és que a vegades és molt complicat saber qui és el responsable final de tot això. Però jo crec que anem en la bona línia, amb els 20 detinguts que hi va haver la nit dels aldarulls. I, per altra banda, també estic molt satisfet de la feinada immensa que han fet els Mossos d'Esquadra per detenir les tres persones que presumptament van causar la mort del jove Andrew el mes passat. Han fet una tasca importantíssima, fins i tot, a dos els van trobar en un poblet a prop de Lió i un altre a Normandia. Ha estat una feina molt complexa. Però això vol dir que s'ha acabat, que aquí a Lloret no està tot permès. A partir d'ara qui la faci la pagarà. No pot ser que la gent vingui amb total impunitat i que hi hagi operadors que es permetin la llibertat de dir que està tot permès. Tenen exemples amb el que ha fet la policia aquests dies. I a partir d'aquí esperem que les coses vagin canviant.

Bé, i ara canviant de tema, a banda dels incidents, com està anant la temporada turística?

Quant a ocupació encara no tinc les dades, però jo crec que està anant molt bé, hi ha molta ocupació. El mes de juliol va ser un mes complicat pel sector, sobretot pel que treballa amb terrasses i platja per les pluges i el mal temps. Aquest mes d'agost està fent molt més bon temps. Jo diria que els establiments estan pràcticament plens, hi ha molta gent. L'altra cosa és el poder adquisitiu de la gent, que a causa de la crisi potser no gasten tant com en d'altres temporades. El més important és que hi ha plena ocupació i també d'apartaments i càmpings. I espero que fins a finals del mes segueixi així.

I les retallades de vols que està fent Ryanair està afectant Lloret?

Jo crec que sí. El tema de Ryan?air és un tema delicat, que s'ha debatut en diferents àmbits. Sí que és cert que el turista que vol arribar a Lloret ho fa a través de l'aeroport de Barcelona. Per tant, potser els viatges a l'aeroport de Girona no són els mateixos, però els "transfers" de Barcelona s'han incrementat de forma important. Però no és una notícia positiva. La connexió que tenia l'aeroport de Girona amb la Costa Brava i amb moltes destinacions europees era important i això facilitava que vingués gent en èpoques de temporada més baixa, per fer estades més curtes, de quatre o cinc dies. Crec que això ens afectarà més, perquè sí que poden venir igualment des de Barcelona, però les connexions no són les mateixes. I per altra banda, el propi ciutadà gironí que tenia aquella facilitat per anar a moltes destinacions, doncs ara haurà d'anar a Barcelona.

Creu que s'ha gestionat bé la negociació amb l'aerolínia?

Jo crec que es podria fer un esforç. Entenc que l'aerolínia està en la seva postura i la Generalitat ha arribat on podia arribar i no pot fer més. Però crec que s'han de buscar fórmules d'aproximació, de dir: "Escolta, intentem fer un esforç". Potser el nombre de vols no podia ser el que era per manteniment o per costos. I aquí qui hi té una part important a dir és Aena, amb el tema de l'aeroport de Barcelona amb els costos i les repercussions en les companyies aèries. En definitiva, hi ha molts factors que intervenen, però jo crec que s'ha de continuar treballant i fer un esforç perquè Ryan?air i altres companyies facin ús de l'aeroport de Girona. Un aeroport on s'han fet unes inversions importants amb els aparcaments, amb l'aterratge en casos de boira,... En definitiva, tampoc ens hem de posicionar en un extrem o l'altre, sinó intentar apropar-nos.

Ara més en clau de poble, com està la qüestió del sentit únic del passeig, està funcionant bé?

Aquí hi ha moltes veus en contra i moltes a favor. I jo el que estic veient, i estem en ple mes d'agost, és que hi ha uns dies puntuals en uns punts concrets, per exemple a la confluència entre Just Marlès i el passeig, que es crea una mica d'embús, però la resta de dies està funcionant perfectament. Molta gent m'està fent arribar via sms, correus electrònics, que fem un esforç per no canviar-lo i que en tot cas que canviem el sentit, però no tornem al doble carril. Però aquí es va portar una moció al ple demanant tornar al doble sentit, nosaltres estem en minoria i tota l'oposició va votar-hi a favor. Per tant, és un tema que està aprovat per ple. Si no els podem convèncer que així està funcionant molt bé doncs ho haurem de fer, perquè els vots del ple són la voluntat dels ciutadans. En tot cas, si fem aquest pas, jo crec que farem un pas enrere.