No sembla que les coses s'hagin d'arreglar a l'aeroport de Girona, almenys si tal cosa depèn d'un acord entre el Govern català i Ryanair. El vicepresident de la companyia irlandesa de baix cost va disparar ahir amb bala contra els representants de l'Executiu català i ho va amanir després amb dosis de sarcasme, que és el que més mal fa. El tret: va qualificar el conseller Recoder i els seus col·laboradors "d'una mica mal educats" per no respondre cap dels missatges que els ha fet arribar -segons ell- la companyia. El sarcasme: tan poques notícies n'ha tingut -cap, de fet- que va assegurar no saber "ni si estan vius o morts". El conseller Recoder, almenys ahir, seguia viu, i continuava assegurant que està en negociacions amb altres companyies que puguin omplir el buit que -més que presumiblement- deixarà Ryanair a Girona i Reus. Per la seva banda, fonts del Govern van desmentir ahir mateix les declaracions de Cawley, assegurant que Ryanair no se'ls ha posat en contacte en cap ocasió.

Ryanair "consideraria qualsevol cosa" sobre la seva presència a l'aeroport de Girona però, segons el seu vicepresident, la Generalitat no es posa en contacte amb la companyia. Michael Cawley, va assegurar que ha escrit al Govern català "en diverses ocasions" però no ha rebut "la cortesia d'una resposta". La Generalitat va donar les negociacions per congelades a finals de juny. "Són bastant mal educats de no contestar els missatges", va acusar Cawley. "No hem sabut res d'ells, tot i que estem disposats a parlar amb tothom i plantejar-nos qualsevol possibilitat. Però no sabem si aquesta gent està viva o morta", va afegir.

La Generalitat va decidir congelar les negociacions amb Ryanair després que, segons el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, la companyia exigís doblar els pagaments per seguir operant a l'aeroport de Girona i anunciés la seva retirada de Reus. El Govern va definir aleshores de "desorbitades" les peticions de Ryanair, que va situar prop dels 15 milions d'euros.

Ahir, fonts del Govern van explicar a Diari de Girona que no han rebut cap comunicació de Ryanair des que va reduir freqüències a Girona i que no hi ha intenció de variar la darrera oferta realitzada: 7,5 milions d'euros anuals per a quatre milions de pasatgers. Conscients que la programació d'hivern ja està tancada -quedaran només 29 rutes a Girona- s'espera poder reconduir la situació de cara a la d'estiu, que comença el març. A més, i per si el conflicte no fos ja prou tens, la Generalitat no pensa pagar a Ryanair l'establert pels mesos de novembre i desembre a causa de la reducció de vols.

«Xantatge? No tinc fotos»

Cawley va tirar també d'ironia per defensar-se dels qui acusen Ryanair de fer xantatge, assegurant que no disposa de fotos compromeses de cap polític català. "No fem xantatge a ningú. Si algú vol fer negocis amb Ryanair ho pot fer; si no ho vol, cap problema", va dir. "No tinc fotos de cap polític, no faig xantatge a ningú. No estic interessat a fer negocis d'aquesta manera, no és ètic", va indicar.

"Si algú va a una botiga i veu un iPad que costa 2.000 dòlars, va a la porta del costat i el venen per 500 dòlars, i al final del carrer per 1.000 dòlars, la primera botiga dirà que està patint xantatge si el client no compra perquè cobren massa?", es va preguntar, "No, no ho farà. Això són negocis", va respondre ell mateix. Per Ryanair "només hi ha un tema" de disputa: que la companyia tenia un acord amb l'anterior govern tripartit del qual l'executiu d'Artur Mas "renega".

Va assenyalar que Ryanair té "bones relacions amb la gent que fa un contracte i el manté". En canvi, la situació amb la Generalitat és complicada perquè el Govern "incompleix" els compromisos. A diferència del que defensa el Govern, Cawley diu que ha marxat de Reus "perquè la Generalitat també ha trencat el contracte allà". "No podem fer negocis amb gent així", va concloure de manera que es va va escoltar fins a l'aeroport de Girona.