Les administracions públiques aportaran 5,8 milions d'euros anuals durant 5 anys al fons de competitivitat de l'aeroport Girona-Costa Brava, una quantitat suficient per garantir la permanència de Ryanair, la gran beneficiada d'aquesta aportació econòmica. Com a contraprestació, l'aerolínia de baix cost ha assegurat de 3 a 4 milions de passatgers a l'any i l'ampliació de rutes a partir de l'abril de 2012, començant pel vol Girona-Madrid; a més de comprometre's a construir almenys un hangar de manteniment d'avions a Vilobí que ja té el vistiplau de la direcció de l'aeroport i un hotel a la zona.

Aquests són els eixos fonamentals del preacord que han tancat Generalitat i Ryanair, encara que la seva ratificació està condicionada a una exigència de l'empresa irlandesa: que el gestor públic dels aeroports de l'Estat, Aena, congeli les taxes de Girona i Reus.

Diners a canvi d'objectius

Tot i que els detalls econòmics de l'acord es mantenen ocults, emparant-se en una clàusula de confidencialitat, el Govern va concretar en 5,8 milions l'aportació anual de les administracions públiques al fons de l'aeroport gironí -3,2 al de Reus a canvi d'una xifra anual que vagi de 500.000 a 900.000 passatgers i operar tot l'any- i va remarcar que els destinataris són el conjunt de companyies que operen a Girona (Wizzaire, Transereo, que a partir de l'abril oferirà dos vols setmanals a Moscou, i Transavia, a més de Ryanair). A part queda la contribució del sector empresarial gironí, tot i que fonts ben informades van quantificar en prop de 7,5 milions d'euros el total de l'aportació pública i privada gironina.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va fer públic el pacte incidint que els acords econòmics estan vinculats a l'assoliment dels objectius; és a dir, si hi ha menys passatgers també hi haurà menys diners. Una comissió de seguiment amb representants de Ryanair, la Generalitat, la Diputació, l'Ajuntament de Girona i la Cambra de Comerç revisarà periòdicament l'acord.

Un altre ultimàtum

Abans de la compareixença de Recoder, l'aerolínia irlandesa va emetre un comunicat en el qual deixava clar que el preacord, que ha culminat "diversos mesos de difícils negociacions", quedarà en no res si Aena apuja les taxes de Girona i Reus; si passa això, l'empresa va advertir que continuarà el seu èxode a d'altres aeroports. Ara bé, Ryanair va assegurar que si l'administrador aeroportuari congela les taxes, a partir de l'abril de 2012 augmentarà el nombre d'avions, el trànsit aeri i els llocs de treball a l'aeroport Girona-Costa Brava. En nom de la companyia, Stephen McNamara va manifestar que "esperem que Aena sigui assenyada i no incrementi més les seves elevades taxes a Girona i Reus". Ell mateix va afegir que "tant Ryanair com la Generalitat hant treballat intensament les últimes setmanes per acabar els acords de creixement a Girona i Reus i, sincerament, esperem que no es deixin perdre pels alts costos imposats pel monopoli d'Aena". Sobre aquesta qüestió, el conseller de Territori i Sostenibilitat va demanar al gestor públic que "estigui a l'alçada" i va esperar que no pretengui "guanyar més diners a Girona"; a més d'explicar que el Govern no ?subvencionarà les taxes aeroportuàries.

Lluís Recoder es va mostrar "molt satisfet" per l'acord, tot i admetre que no és definitiu, que va descriure com "un pas de gegant perquè és estable" per destacar el fet que sigui per 5 anys. El conseller va recordar que el pacte amb Ryanair s'ha negociat en un marc pressupostari restrictiu, "però -va concloure- sabem que hem de ser motors per ajudar el país a sortir de la crisi". Partint d'aquest convenciment, el Govern català centra els seus esforços a captar els mercats de les illes britàniques i el nord d'Europa; en el qual encaixaria el vol que Ryanair acaba d'anunciar, també per a l'abril, a la ciutat finlandesa de Turku.

Pel que fa a l'aeroport lleidatà d'Alguaire, el conseller de Territori i Sostenibilitat va avançar que "hi ha possibilitats" d'arribar a un acord perquè Ryanair hi torni a operar. En conèixer els termes del pacte a Girona i Reus, l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, va demanar a la Generalitat que en negociï un de similar per a Alguaire.

Madrid decidirà les taxes

Aena assegura que les taxes pel 2012 a l'aeroport de Girona i Reus seran una decisió del proper govern de l'Estat espanyol, una reacció de l'ens públic que arriba després que l'aerolínia irlandesa Ryanair condicioni la seva continuïtat en aquests aeròdroms pel fet que AENA garanteixi que no apujarà les taxes. I és que fonts de l'ens recorden que és una decisió del futur govern de l'estat i que serà el Congrés que decidirà si es modifiquen o no.

Per altra banda, Aena destaca que les taxes ja es van revisar el ?gener del 2011 a la baixa i que es van rebaixar tant les de l'aeroport de Girona com de Reus. A banda, fonts de la companyia diuen que les taxes d'aquestes infra?estructures són un 30% més barates que les de l'aeroport del Prat. I a més, que costa la meitat que les d'altres aeroports europeus de la mateixa categoria on opera la companyia irlandesa. Aquesta valoració de la companyia pública arriba ?després que la Generalitat i Ryanair anunciessin l'acord per als pròxims cinc anys amb l'aerolínia per seguir operant a Girona i també a Reus.