Acostumats com estan els ciutadants que els partits polítics no compleixin les promeses realitzades en campanya electoral, poca cosa semblava que pogués sorprendre'ls. CiU ho ha aconseguit, gràcies a anar un pas més enllà i difícilment superable: arribar al govern i dur a terme accions que en el seu programa electoral es comprometia específicament a no realitzar. No es tracta de cap frase que pugui ser interpretada de diverses maneres, ni d'una declaració d'intencions, sinó d'una cosa tan diàfana com la redacció del punt 539 del programa polític que CiU va posar a consideració dels ciutadans per demanar-los el vot a les eleccions autonòmiques de 2010: "Reclamarem al govern espanyol l'aplicació d'un IVA reduït sobre el sector turístic i ens comprometem a no establir noves figures impositives que tinguin com a objecte principal gravar l'activitat turística". Tornin a llegir-ho i recordin que el Govern de CiU ha anunciat fa escassament una setmana el projecte de creació d'una taxa per pernoctació a tots els turistes que s'allotgin a Catalunya.

La primera part de l'enunciat -independent de la segona per més que formin part del mateix punt del programa- no costarà gaire de dur a terme, ja que no es tracta més que de "reclamar" al Govern espanyol, i allà ell si col·labora o no col·labora (no sembla que el PP, tot i tenir-ho, vaja home, també al seu programa electoral, estigui gaire per la reducció de l'IVA turístic). La segona semblava a priori de seguiment igual de fàcil, ja que es tractava de no fer absolutament res per complir, almenys, aquest punt del programa. Doncs ni així.

El punt 539 del programa de CiU ja ha començat a córrer per la xarxa, sobretot entre els professionals del sector turístic, que s'han oposat a la creació de la taxa des del mateix dia del seu anunci. Una de les qüestions que s'hi aborden és clau: CiU va guanyar unes eleccions gràcies a un programa electoral que una vegada al Govern està incomplint de manera flagrant. No pocs dels comentaris que corren per la xarxa són de professionals del turisme que se senten "enganyats", ja que van confiar de bona fe en un compromís de CiU que s'ha demostrat fals en l'escàs termini d'un any.

El programa que va posar CiU a consideració dels electors en les darreres eleccions autonòmiques dedicava 18 punts al turisme, concretament del 530 al 547. Abans de desglosar-los, una petita entradeta considerava el turisme "un dels sectors principals i més importants de l'economia catalana, tant per l'aportació que fa al creixement econòmic i a la creació d'ocupació com per la contribució a l'equilibri territorial del nostre país, i a fer present Catalunya al món", explicava que "l'objectiu de CiU per aquests quatre anys és donar un nou impuls al model turístic català com a sector estratègic del nostre país, que aporta un 12% del PIB [...] etc., etc".

Anàlisi del 539

Paraules molt maques i sentides, per això després de l'entradeta, els 18 punts -que amb tota lògica el sector dubta ara que es duguin mai a terme-, i entre aquests, el 539, que procedim a analitzar per si pot ser objecte d'una interpretació diferent a la qual van arribar tots els que el van llegir: "Ens comprometem a a no establir noves figures impositives que tinguin com a objecte principal gravar l'activitat turística".

Estant tothom d'acord en el significat del verb "comprometre's", en el que és una "figura impositiva" i en el fet que "gravar" no sembla que es refereixi a editar una peça musical sobre el turisme sinó a carregar amb un impost, sembla clara quina era la promesa electoral: no crear cap taxa. Sempre pot adduir el govern, això sí, que la taxa no tindrà com a "objecte principal" gravar l'activitat turística, sinó que aquest és només el secundari i per tant no es contradiu amb el punt 539. En aquest cas, caldrà després que els professionals del sector turísrtic valorin el sentit de l'humor del govern, i no sembla que en aquests moments -des que es va anunciar la creació de la taxa- hi hagi gaires ganes d'acudits.

L'apartat Turisme del programa de CiU també es compromet, en altres punts, a potenciar la marca Catalunya, aprofitar les marques territorials, promoure la desestacionalització, fer una administració accessible i simplificada, reconèixer l'especificitat dels municipis turístics per donar-los els recursos necessaris, o posar les bases d'una Universitat Turística Europea, entre altres. El que no s'indica és si tots aquests altres punts del programa seran posats en pràctica amb la mateixa precisió i exactitud que ho ha sigut el 539.