Molta més gent, molta més activitat, molta més vida per un dissabte d'hivern al centre neuràlgic de la Girona comercial, històrica i turística. La novedosa campanya Girona10 va funcionar -altra cosa hauria sorprès després que l'oferta de 1.500 places hoteleres a 10 euros s'esgotés en 10 minuts- tant per als que hi van acudir atrets per l'oferta com per als que van aprofitar els seus avantatges, convertits en al·licients inesperats de la seva visita a la ciutat, on van trobar museus gratuïts i comerços oberts fins a les 10 de la nit.

Famílies, matrimonis de mitjana edat, parelles joves i grups d'amics constituïen ahir un paisatge humà molt més nombrós de l'habitual per a un dissabte de gener a Girona. També trencaven el normal la carpa instal·lada davant el Mercat del Lleó, on la seva Aula Gastronòmica oferia tastets gratuïts a les persones que mostraven un braçalet blau; el mateix distintiu que permetia emportar-se una bossa de productes del mercat valorada en 30 euros per la xifra màgica d'aquest cap de setmana, 10; el valor, també, dels descomptes i xecs regal que oferien moltes botigues de l'Eix Girona Centre.

L'estratègia promocional organidada per l'Associació d'Hostaleria Girona Radial, en col·laboració amb l'Ajuntament de Girona i el Patronat de Turisme Costa Brava-Girona, va atraure a la ciutat públic de fora de la demarcació però també molts gironins. Alguns visitants atribuïen a aquest fet el col·lapse de les vies d'accés a una habitació d'hotel i que s'acabessin tan ràpidament, criticant l'organització per aquest motiu. Però, malgrat les dificultats inicials, les valoracions més comunes eren positives.

Tot i la campanya informativa de Girona10, ahir a la ciutat també hi havia visitants que n'ignoraven l'existència i que es van trobar amb la sorpresa agradable de tenir museus gratuïts al seu abast, tal com explicava una jove parella de Vilanova i al Geltrú que es fotografiava al Pont de Pedra.

El Museu del Cinema era un dels equipaments culturals amb entrada lliure que van notar un notable augment de visitants. La seva coordinadora, Sònia Margall, va explicar que la majoria provenien de Barcelona i van aprofitar la promoció per conèixer un museu que ja volien visitar. Ara bé, a les seves sales també hi havia gironins, com una noia de Sant Feliu de Guíxols i el seu company de Sant Martí Sapresa, que van fracassar en l'intent d'aconseguir habitació d'hotel però van decidir fer una ruta turística que també els va portar al Museu d'Història dels Jueus, a la catedral i als Banys Àrabs. El refugi antiaeri també s'ha afegit a la campanya i ahir va rebre nombrosos visitants de les comarques gironines, però també de les barcelonines, de Tarragona o Irún, per exemple.