L'empresa pública Cimalsa ha endegat els treballs de redacció de l'estudi informatiu de la primera fase de la terminal intermodal del Far d'Empordà-Vilamalla així com l'estudi d'impacte ambiental. Després que la cimera en remarqués ahir la importància, l'entitat va anunciar fa unes setmanes que redimensionava el projecte per fer-lo viable i evitar que, un cop entrés en funcionament el reivindicat Corredor Mediterrani, els trens passessin de llarg. El projecte contempla ampliar l'estació actual de mercaderies en vuit hectàrees per a trens de fins a 750 metres amb una inversió de 45 milions d'euros.

L'estudi que ara s'inicia té com a objectiu desenvolupar la primera fase de la terminal intermodal de manera que permeti que circulin els trens d'ample internacional i preveu un termini de redacció de set mesos. Els canvis en el projecte inicial es van fer públics després d'assegurar que el polígon de 73 hectàrees, amb més d'una cinquantena per a la plataforma ferroviària, i 150 milions d'inversió es considerés "inviable". El redimensionament plantejat permet que amb la primera fase prevista ja pugui ser operatiu o bé oferir un servei complet per tal que les empreses carreguin o descarreguin les mercaderies amb destí a l'altres punts d'Europa o a la inversa i es podria posar en funcionament al 2015. En el primer projecte, la primera fase preveia una zona de recepció i expedició al costat de l'actual estació de mercaderies i una altra gran àrea, que esdevindria un espai d'emmagatzematge. En el nou document, però, es contempla una única zona d'expedició i recepció al costat de l'actual estació, ja conectada a l'ample de via europeu. Això permetria que amb vuit hectàrees més i l'espai actual es pogués posar en funcionament. En total, s'hi preveuen sis vies per a descàrrega, espera i maniobra i un espai d'emmagatzematge.