La 5a Cimera de Ciutats per l'Alta Velocitat s'ha marcat com a objectiu que per al 2030 un 30% de les mercaderies transportades a 300 quilòmetres o més de distància es puguin fer en tren. Les ciutats, que s'autoanomenen "lobby", també reivindiquen, en declaració conjunta, a la Unió Europea i les diferents administracions el despleglament del Corredor del Mediterrani. A banda d'això, també s'han posat sobre la taula els problemes "locals" que els diferents alcaldes es troben a les seves zones, com són la supressió dels passos a nivell i les vies del centre de Figueres, els accessos a la nova estació del TAV a Vilafant o la desaparició del viaducte de Girona, entre d'altres.

Els representants de dotze ciutats de banda i banda de la frontera es van reunir ahir a la fortalesa de Sant Ferran de Figueres per fixar punts en comú i abordar els problemes que hi ha en l'alta velocitat ferroviària. D'entre els punts que es van acordar, l'alcalde de Figueres, Santi Vila (CiU), va destacar la importància del Corredor Mediterrari, que la UE va incloure com a prioritari fa uns mesos, i la necessitat d'impulsar-lo. No només això, Vila també va assegurar que la declaració inclou el repte d'aconseguir que gran part del transport de mercaderies de llargues distàncies es facin en tren. Aquest és, precisament, el compromís que la Comissió Europea va recollir en un pla per augmentar la mobilitat i reduir les emissions de CO2 fins a l'any 2050, presentat l'any passat. Això, va dir, ha de servir com a aposta també en el camp econòmic i, sobretot, en moments de crisi com l'actual.

D'altra banda, els alcaldes també van incloure al manifest les "prioritats" que tenen en matèria ferroviària local. En aquest sentit, Vila va assegurar que a Figueres es van posar sobre la taula els problemes d'accessibilitat a nova estació de l'oest que, va insistir, "no estan resolts" així com a la "necessitat d'integració urbana de la zona de l'actual estació alliberant els passos a nivell i les vies del centre de la ciutat". Malgrat això, el batlle va reconèixer que el principal escull per fer-ho possible és la manca de concreció en el pressupost.

També, va dir, es va posar de manifest la importància de tirar endavant el projecte de mercaderies del Far-Vilamalla. Aquestes, però, no van ser les úniques reivindicacions a nivell gironí. L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont (CiU), va assegurar que la previsió que el TAV arribi a la ciutat al 2012 es manté. A més, va dir, hi ha pendent saber si Foment té el projecte executiu del tren convencional i quin és el calendari previst. La desaparició del viaducte i el desenvolupament dels terrenys que s'alliberin també és un altre dels punts que Puigdemont va destacar a la trobada. D'altra banda, el batlle gironí va anunciar que la Generalitat ha iniciat la licitació de l'estació d'autobusos -que ha d'anar soterrada- i que també hi ha pendent l'estació de l'aeroport, que ha de finançar i executar l'administració catalana. Per avançar-se a les gestions, va assegurar que ja ha enviat una carta a la nova ministra de Foment -com ja va fer en el seu moment amb l'anterior Govern, del qual, diu, mai va obtenir resposta- per saber com s'afrontaran aquestes qüestions. A Barcelona, la prioritat passa per solucionar els accessos al port i a l'estació de la Sagrera.

Qui es va mostrar fermament convençut de la oportunitat que generarà l'alta velocitat en l'àmbit econòmic i cultural va ser el president de Perpignan Mediterranée, Jean-Paul Alduy. Alduy va assegurar que quan a finals d'aquest any es produeixi la connexió, es convertirà en un esdeveniment molt transcendental "per a tot Europa".

Per la seva banda, l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias (CiU), va destacar la importància de trobades com aquestes per reivindicar les necessitats dels territori i de la interconnexió i va reconèixer que arribar al punt actual ha estat "costós" i difícil, en moltes ocasions. Va insistir, a més, en la importància de millorar el transport de passatgers però també el de mercaderies, especialment, en un moment econòmic com l'actual.

A la reunió, la cinquena des de la de Barcelona, l'any 2008, també hi van assistir els alcaldes de Narbonne, Jacques Bascou, i representants de Béziers -que serà la seu de la propera cimera-, Lleida, Tarragona, Carcassona, Montpeller, Nimes, Tolouse i membres de les infraestructures ferroviàries de França.

Sense Adif, "com sempre"

El gran absent va ser Adif que, segons Vila, "ja és tradició que no hi assiteixi, tot i ser-hi convidat". En aquest sentit, el batlle va assegurar que espera que amb el nou Ministeri de Foment canviï l'actitud de l'administrador ferroviari.