L'article 47 de l'ordenança municipal de circulació de l'Ajuntament de Girona és contundent: "Els cicles i bicicletes no podran circular per les voreres, andanes i passeigs, llevat que hi hagi un carril especialment reservat a aquesta finalitat". Les sancions, són actualment de seixanta euros. El consistori però, assegura que enguany no ha posat cap multa per aquest motiu. Els agents cívics i la policia però, sí que alerten de la conducta incívica.

El regidor de Seguretat, Mobilitat i Via Pública, Joan Alcalà, admet, fins i tot, que no poden sancionar "fins que no hi hagi alternatives". A parer seu, els ciclistes molts cops se senten en perill quan circulen per la calçada per la presència massiva de vehicles. És la mateixa sensació de risc que alguns vianants pateixen davant del constant pas de bicicletes per la vorera. De situacions tenses se'n viuen cada dia. Discussions entre ciclistes i viantants i entre ciclistes i conductors, a més de les ja històriques de vianants i conductors.

En només deu minuts, a la plaça Calvet i Rubalcaba, enmig del Mercat, es van comptabilitzar nou bicicletes circulant a més o menys velocitat. La majoria anaven cap al centre. Passant per allà, estalvien fer volta per arribar a la plaça de Catalunya i ho fan per un indret espaiós. Al passeig General Mendoza, hi ha un carril bici a la vorera. Molts vianants hi passen tranquil·lament a peu. Alguns ciclistes recriminen que passin per allà quan tenen la resta de la vorera. Alguns però, ho fan el direcció contrària al que marca la fletxa del carril bici. En aquest tram, anar cap a la plaça Catalunya només es pot fer pel carrer del Carme, no pel passeig General Mendoza. A més, s'ha de tenir en compte que l'ordenança indica que "els ciclistes hauran de respectar la preferència de pas dels vianants que travessin el carril bici", evitant però que l'usin com a vorera. Al Carme la direcció és a l'inrevés. Ahir mateix però, una família amb tres nens, feia la imprudència d'anar en direcció contrària just al punt on passen els cotxes, que surten d'un revolt amagat pel pont de la Font del Rei.

Al Pont de Pedret, que permet connectar aquest barri amb la Copa, les bicicletes solen passar per la vorera, malgrat que haurien de fer-ho per la carretera. En vint minuts s'hi poden comptar tres casos. En un, el ciclista toca el timbre perquè una parella separi les seves mans i poder prosseguir la seva marxa.

En ocasions, els ciclistes tenen una bon argument per fer trams per la vorera: els carrils bici, quan hi són, estan mal connectats o segueixen rutes que allarguen molt el trajecte. Un cas flagrant és el tram entre el carrer Emili Grahit i el campus de Montilivi de la UdG. A la plaça dels Països Catalans, en lloc de girar cap a l'Avinguda Montilivi, el carril dóna la volta a la rotonda, va en direcció a la Guàrdia Civil i passa pel carrer Joaquim Botet abans d'arribar a l'avinguda Montilivi a l'alçada del carrer Anton Agullana després d'un gir estrambòtic.

La futura ordenança de convivència preveu sancions per veure alcohol a la via pública i per anar sense samarreta. També preveu incrementar les multes per orinar al carrer o per fer excés de soroll. Però, el tractament amb les bicicletes serà diferent. El regidor de Mobilitat manté que la bicicleta és una aposta. En breu entraran en funcionament dues noves parades de girocleta (a la rambla Xavier Cugat i a la plaça Marquès de Camps), s'acaba de permetre que les bicicletes puguin pujar als autobusos i es volen reforçar els aparcaments per a les bicicletes privades. També hi ha projectats més carrils bici: entre Correus i la plaça Catalunya i entre la Rambla Xavier Cugat i Correus. A més, fa poc que funciona un carril al pont de Fontajau.

D'aquí a no gaire, s'engegarà una gran campanya de civisme, on els espais de circulació de les bicicletes seran un dels elements a tractar. "La gent ha d'agafar confiança. I tothom ha de respectar tothom. Si els ciclistes se senten segurs i els conductors de cotxes entenen que hi ha d'haver respecte, les bicicletes aniran per la carretera".