Abertis va registrar 2.500 casos d'impagats entre les sis del matí i les dues del migdia d'ahir amb motiu de la protesta antipeatges, fet que representa l'1,5% de totes les transaccions realitzades durant aquest temps.

Segons que van informar fonts de la concessionària d'autopistes, la protesta va tenir una incidència "mínima" sobre el trànsit i la circulació, excepte alguns casos puntuals en què alguns cotxes es van parar al peatge i diverses persones es van posar a repartir fulls volants.

La iniciativa Prou Peatges -que havia convocat una protesta perquè els ciutadans no paguessin en onze peatges de Catalunya i tres de la Comunitat Valenciana- va tenir un ampli seguiment al peatge de Vilassar, a la C-32. En aquest punt es van registrar retencions de fins a tres quilòmetres en els dos sentits al migdia.

Milers de vehicles van participar en aquesta acció de protesta, molts dels quals seguint persones que els animaven a passar sense pagar. També molts turistes que transitaven per l'autopista es volien informar de l'acció que s'estava fent.

Al principi, la protesta es va realitzar en els peatges manuals però després es va traslladar als automàtics i algun cotxe va passar també sense pagar en els de Teletac.

El personal d'autopista va tenir vehicles retinguts prop d'una hora perquè es negaven a passar amb el semàfor en vermell.

El secretari general de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, va participar en la protesta i va explicar que el seu partit estava rebent moltes demandes de ciutadans que volen rebre assessorament sobre aquest assumpte.

"Nosaltres pensem que les multes no arribaran. Sabem que aquest és un punt sense retorn, el primer tram per començar a desmantellar els peatges de Catalunya. Estan amortitzats. Abertis és una empresa que s'ha enriquit a costa dels catalans, el que demanem és que facin alguna cosa a favor dels catalans", va subratllar.

Una de les entitats que va donar suport a la protesta és la Plataforma No N-II al Maresme. El seu coordinador, Antoni Esteban, va destacar que "ja hem estat 40 anys pagant aquesta autopista i això és una vergonya per a la gent del Maresme".

"Catalunya ja ha pagat prou tant aquesta autopista com les altres i l'única solució passa perquè els peatges siguin gratuïts. La C-32 és una autopista que va costar 10 milions a ACESA, que n'ha recaptat més de 600, està més que amortitzada".

A Vilassar, la presència policial va ser reduïda, fet que va confirmar la intenció que ja va avançar el conseller Felip Puig. Més que res, hi havia alguns agents per vetllar per la seguretat dels periodistes.

En el cas de les cabines amb ?targeta, els usuaris que volien ?passar sense pagar, premien ?l'intèrfon d'ajuda i s'havien ?d'esperar que un treballador d'Abertis se'ls acostés per tal d'apuntar-se'n la matrícula. Els manifestants ?demanaven que els deixessin passar amb el semàfor en verd, per no ?cometre una infracció de ?trànsit. Observant a peu de peatge, es ?podia veure que la mitjana de temps que es tardava per ?passar sense pagar era de tres minuts.

Al peatge de sortida de l'AP-7 a l'Hospitalet de l'Infant la situació va ser similar i també s'hi van ?formar llargues cues. Panorames idèntics es van registrar en la ?resta de peatges on s'havia demanat als conductors que no paguessin.

Molts dels participants, a més, es van convertir en periodistes improvisats i van gravar la seva ?insubmissió per penjar-la, després, a les xarxes socials.

Foment té molt avançat un pla que té previst començar a fer pagar peatges tous, més barats que els habituals, als vehicles que circulin per gran part de les autovies de l'Estat. Segons va avançar Cinco Días, la finalitat és recaptar diners per finançar la conservació de les carreteres. En un primer moment, els camions quedaran exempts d'aquests peatges. El rotatiu econòmic explica que la mesura servirà per tapar la ferida del mal estat dels comptes d'algunes concessionàries i la polèmica del pagament per l'ús de carreteres en indrets com Catalunya, Múrcia o Galícia. La notícia va arribar la mateixa jornada en què hi va haver el primer #novullpagar popular en diferents punts de les autopistes catalanes.

Segons assegurava Cinco Días, aquest tema estava inclòs en l'ordre del dia de la Comissió Delegada del govern espanyol d'Assumptes Econòmics, prèvia al Consell de Ministres. "Aquest fet significa que el pla es troba en un estat força avançat, encara que no necessàriament vol dir que s'hagi d'aprovar en breu", sostenien les fonts oficials citades pel rotatiu econòmic.

La mesura de fer pagar peatges tous preveu una sèrie d'inversions de caràcter tècnic, com la instal·lació d'un sistema de dispositius en les carreteres en què s'haurà de pagar.