Pinten bastos en la relació entre Ryanair i l'aeroport de Girona, que de tota manera no ha sigut mai una història d'amor sinó més aviat d'interessos. Si Ryanair va decidir unilateralment no complir l'acord i retallar vols a causa de l'encariment del combustible, i si fa pocs dies l'Estat ha augmentat les taxes a l'aeroport de Girona, tampoc les institucions gironines semblen capacitades per complir la seva part de l'acord. No almenys la Cambra de Comerç, que com a membre d'AGI havia d'aportar 100.000 euros a l'acord amb l'aerolínia, però que a causa de la seva precària situació econòmica només n'ha pogut reunir la meitat. I encara, demanant-los porta a porta a associacions i entitats de les comarques de Girona que estan interessades en el manteniment dels vols de Ryanair.

Segons els acords que van signar amb Ryanair les institucions catalanes i gironines, a la Cambra de comerç li corresponia aportar 100.000 euros en el marc del conveni, vehiculat a través de Gestió de Màrqueting i Serveis de les Comarques Gironines (GMS), que adquireix espais publicitaris al web de Ryanair.

Davant la precària situació pressupostària de la Cambra de Comerç -la Llei de Cambres aboleix les quotes obligatòries de les empreses-, la Generalitat va instar la corporació a implicar-hi el teixit empresarial gironí, que també es beneficia de la presència de l'aerolínia. Amb aquest objectiu, dirigents de la Cambra han estat trucant a moltes portes els darrers mesos, però de moment no s'ha aconseguit cobrir la quantitat que exigeix la Generalitat. La quantitat recaptada ascendeix a 54.030 euros, i ja no es confia gaire en incrementar-la.

En el ple de la Cambra celebrat dijous, el president de la Cambra, Domènec Espadalé, va explicar que no és un moment massa bo per a les empreses. Va assenyalar que mantenen contactes oberts amb diferents entitats que encara no han donat una resposta definitiva. Per agrair la col·laboració de les que sí que han fet una aportació, la Cambra els prepara un acte de reconeixement que es celebrarà properament, en data encara per confirmar.

Difícilment més diners

Ahir, Domènec Espadalé reconeixia a Diari de Girona que difícilment podran aportar més diners d'aquests 54.030 que han aconseguit reunir amb penes i treballs. Espadalé recordava que des de 2007 -quan es va signar l'anterior acord amb Ryanair- la Cambra gironina aportava 120.000 euros anuals sense cap problema, però que la Llei de Cambres promulgada l'any 2010 ha abocat aquestes institucions a una situació econòmica precària, amb què amb prou feines aconsegueixen subsistir. Impensable, per tant, aportar per si mateixos, no ja 120.000 euros, sinó ni tan sols els 100.000 a què la seva aportació es va rebaixar en atenció precisament al canvi patit en les seves finances. Així doncs, l'única solució va ser demanar a associacions de l'àmbit turístic gironí la seva implicació, ja que en bona part es beneficien de la presència dels vols de Ryanair a l'aeroport de Girona. Tot i així, només vuit associacions i entitats -a més de les tres cambres de comerç gironines- han accedit a col·laborar econòmicament, i la recaptació supera amb prou feines la meitat del que hauria de pagar la Cambra. "No podem fer res més", reconeixia ahir Espadalé.

A partir d'ara, o la resta d'institucions de l'AGI -Generalitat, diputació, Ajuntament de Girona...- incrementa la seva aportació, o s'haurà d'optar per pagar a Ryanair menys de l'acordat. Una opció gens descartable, ja que els seus emoluments depenenien de transportar a final d'any 3 milions de passatgers, cosa que la retallada de vols ha convertit en un un improbable ja a aquestes alçades de ?l'any. El propi conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, assegurava a finals d'agost que no cediran en l'acord al qual van arribar amb Ryanair per garantir les operacions a l'aeroport de Girona, i que si l'aerolínia no arribava als 3 milions de viatgers, el Govern la penalitzaria econòmicament, és a dir, li reduiria l'aportació.

Tenint en compte que això es sumarà a l'increment de taxes de l'aeroport de Girona -al qual Ryanair encara no ha contestat amb la fermesa que acostuma- no seria estrany que estiguéssim en portes d'un nou conflicte amb l'aerolínia irlandesa.

De moment, i a falta de més conflictes, aquest hivern l'aerolínia de baix cost irlandesa mantindrà només 21 rutes a l'aeroport de Girona. Això situa la reducció de vols com la més gran dels darrers anys. Entre d'altres, es perdran connexions amb capitals europees com ara Londres, Brussel·les i Dublín, i altres vols com el que enllaça Girona i Madrid (aquest darrer, per discrepàncies amb Aena per les taxes).

Entre octubre i març de l'any vinent, Ryanair operarà 78 freqüències setmanals des de Vilobí d'Onyar, sobretot, amb països com Itàlia o Alemanya. Encara que l'operativa de vols no està tancada i es pot incorporar alguna ruta més a darrera hora, el cert és que la situació dificulta que s'arribi als 3 milions de viatgers a l'any.