La insubmissió davant la reforma educativa que relega la llengua catalana a tenir un paper secundari a l'escola ha estat la resposta unànime de la comunitat educativa, que s'ha alineat al costat del Govern de la Generalitat en el seu rebuig frontal a la llei promoguda pel Partit Popular.

El fanatisme i la persecució d'uns objectius ideològics són el denominador comú en les valoracions que sindicats de professors i d'estudiants, associacions de pares i mares d'alumnes, col·lectius de mestres i entitats relacionades amb l'educació van fer ahir de l'avantprojecte de la Llei orgànica de millora de la qualitat educativa (LOMCE). Tots ells van coincidir a denunciar una voluntat de destruir el sistema educatiu català i la immersió lingüística vigent des de fa més de 30 anys, a més de reclamar la retirada de l'esborrany presentat pel ministre d'Educació, José Ignacio Wert.

Pel sindicat Ustec·STEs és "una greu irresponsabilitat" afegir mesures "totalment irracionals" quan les retallades pressupostàries ja dificulten la tasca en els centres educatius. El seu portaveu a Girona, Xavier Díez, va afirmar que "hem d'exigir a l'administració catalana que incompleixi qualsevol normativa, instem a la desobediència". A Díez, el ministre Wert li recorda "els fanàtics americans que fan tot el possible per evitar que es pugui explicar a classe l'evolucionsime i són capaços de gastar-se molts diners per explicar el creacionisme".

"Nacionalisme xenòfob"

Al sindicalista gironí no el sorprèn el contingut de l'esborrany de la llei perquè, abans de la seva etapa governamental, "Wert era un dels constructors de la ideologia del PP". A més, Díez va situar el ministre en el context "d'un nacionalisme xenòfob i excloent", d'un sector "que més que un psiquiatre necessita un exorcista, perquè sembla que tingui el diable a dintre". En conclusió, el representant d'Ustec·STEs va acusar el Govern de l'Estat de voler "arraconar el català i convertir-lo en un patois", un dialecte.

La gironina Roser Font va rei?terar el rebuig global de FETE-UGT a la reforma educativa, afirmant que "el Govern dimiteix de la funció social que té l'educació i la deixa en mans del mercat". Però la seva secretària general també va deixar clar el "rebuig frontal" d'aquest sindicat "a una agressió que mostra una clara voluntat d'espanyolitzar i centralitzar, un menyspreu al fet cultural, a un sistema d'immersió que funciona tant en l'aspecte cultural com acadèmic i de cohesió social". Tot i opinar que alguns propòsits del Ministeri "cauran pel camí", per Font ha quedat clar que "la pretensió de la llei és deixar la llengua catalana en una situació de marginalitat en el sistema".

En consideració de la Federació d'Ensenyament de CCOO, el Ministeri d'Educació amaga unes intencions "economicistes i privatitzadores" i de reforçar el poder de l'administració de l'Estat, "configurant una idea centralitzadora i adoctrinadora de l'educació"; fragmentant els aprenentatges i aprofitant per situar "el de la llengua catalana, i les altres diferents del castellà, en una categoria d'inferioritat".

"Atac sense precedents"

Encara pel que fa als sindicats docents, la Unió Sindical Obrera de Catalunya (USOC) va qualificar la llei promoguda pel Govern estatal d'"atac sense precedents al model d'escola catalana", que "posa en perill l'equilibri i la cohesió social".

La reacció també ha estat contundent entre l'alumnat, tal com demostra la petició de dimissió que el secretari general de l'Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC), Oriol Cortés, va fer ahir a José Ignacio Wert o el seu cessament per part del president Mariano Rajoy. L'AJEC va reclamar la retirada de l'esborrany de la LOMCE.

La Federació d'associacions de pares i mares d'alumnes de Catalunya (FAPAC) també va fer pública la seva "indignació i rebuig" davant d'un projecte de llei que -des del seu punt de vista- respon a "un tema d'ideologia, de fanatisme", que pretén utilitzar l'educació "per crear confrontació i dividir la societat".

Ahir, la FAPAC va manifestar tenir la sensació que el Govern de l'Estat "davant el gran nombre de promeses no complertes -la darrera de les quals és la no revalorització de les pensions- hagi decidit fer oblidar la dura realitat amb una dosi d'anticatalanisme". La federació va criticar que la reforma es faci "sense consens, amb molt poc diàleg i sobre una base clarament ideològica", que no té en compte "criteris científics" per assolir un sistema educatiu de qualitat.

Contra la immersió lingüística

També per part de les famílies, el president de la FAPAES a Catalunya, Pere Ferriol, va criticar la manca de sensibilitat que el Govern del Partit Popular mostra pels territoris amb llengües diferents, i el "menyspreu pels seus governs i les seves lleis, sense cap escrúpol". Ferriol va negar la necessitat d'una nova reforma educativa i va assegurar que es tracta d'una normativa "segregadora", amb la qual "es volen carregar la immersió lingüística perquè volen crear una divisió entre comunitats, i enfrontar-les".

El representant de la FAPAES va anunciar una resposta contundent per tal de rebutjar l'avantprojecte de llei i va remarcar el suport de la seva organització a les forces polítiques que també s'hi oposin. "Atempta contra els drets fonamentals d'una comunitat, és molt greu i s'ha d'intentar capgirar el redactat tant com es pugui o, si no, no complir la llei, perquè la societat no es pot humiliar ni trepitjar", va concloure Pere Ferriol; qui, d'altra banda, va considerar que la manca actual de diners fa "inviable" aplicar-la i que "fa riure que una administració pagui l'escola a unes famílies que no vulguin saber res de la llengua del país on viuen".