els vehicles ja van poder circular ahir amb tota normalitat per la C-25 desdoblada en el seu recorregut sencer des de Cervera fins a Caldes de Malavella.Vehicles circulant per l'Eix amb tres carrils a una banda i dos a l'altra.Els operaris van fer ahir els últims retocs a la senyalització. L'acte d'inauguració va aplegar un públic nombrós.

Últims retocs ahir a l'Eix Transversal minuts abans de l'acte ?inaugural del desdoblament d'una via en la qual les obres van començar l'any 2008 i que ahir es posava en funcionament. Els operaris retiraven al matí els darrers cons i les últimes enganxines que feien visibles les limitacions de velocitat, fent oficial l'obertura d'una autovia que ha comptat amb un pressupost de 752,4 milions d'euros. 153 quilòmetres de carretera amb dos carrils per banda, tres en alguns trams, que es finançarà mitjançant el mètode del peatge a l'ombra i en la qual el Govern pretén impulsar l'eurovinyeta.

La Generalitat va apostar quan va començar aquesta obra per fer-la tota de cop, separant els treballs per etapes però sense posar la via desdoblada en marxa fins que no estigués tota completada. Aquests van començar l'any 2008 amb previsió de poder acabar el 2011, però la dificultat orogràfica i els impediments paisatgístics que posava el territori van obligar a allargar els terminis, posant com a data límit mitjan 2013. Ahir el govern donava per acabada l'obra amb satisfacció per haver-ho fet amb set mesos d'antelació.

Dels 153 quilòmetres totals que té ara l'autovia, les obres han consistit a desdoblar 142,8 quilòmetres que tenien tan sols un carril, a més de la construcció de dos quilòmetres nous d'autovia per poder fer l'enllaç de l'Eix Transversal amb la N-II al seu pas per Caldes de Malavella. L'autovia compta amb un total de 40 enllaços, 50 viaductes i 17 túnels.

En el tram gironí (Vic-Caldes de Malavella), de 57,4 quilòmetres, les obres van començar a l'agost del 2010, i la complicada orografia ha obligat a construir nous túnels artificials. Fins a arribar a l'alçada de l'AP-7, les obres s'han desenvolupat sobre el traçat existent, i s'han afegit els dos quilòmetres per fer l'enllaç amb la N-II. Les connexions d'entrada i sortida que ja hi havia s'han adaptat, i a l'enllaç de Sant Hilari Sacalm s'ha remodelat el ramal de sortida de l'autovia venint de Vic.

Segons les dades que va oferir la Generalitat, el desdoblament d'aquesta via millora la seguretat i la fluidesa del trànsit en una carretera que acumula entre 8.000 i 17.000 vehicles diaris, i que compta amb un percentatge de circulació de vehicles pesants que es troba situat entre el 20 i el 30% segons el tram.

Peatge a l'ombra

El mètode que ha utilitzat la Generalitat per finançar aquest projecte és el del peatge a l'ombra, pel qual l'empresa constructora, Cedinsa, ha assumit el cost de l'obra, i durant els propers 33 anys la Generalitat li pagarà en funció dels trànsits anuals.

En aquest sentit, l'administració haurà d'aportar una quantitat que se situarà entre els 30 i els 60 milions d'euros anuals a la concessionària. Concretament, el Govern ha de pagar 12 euros per cada camió que travessi aquesta nova autovia i 9 euros per la resta de vehicles que passin per l'Eix. Amb la finalització de les obres, Cedinsa continuarà duent a terme les tasques de conservació i d'ajut a la vialitat, com la neteja de la via, la il·luminació, la senyalització, la retirada de neu o la vigilància d'incidències. Així, durant els propers 33 anys es preveu invertir 227 milions d'euros en la conservació i l'explotació, a més de 237 milions addicionals per a reinversions.

L'eurovinyeta, a l'aire

La Generalitat ja ha manifestat la seva voluntat d'impulsar el mètode de l'eurovinyeta aquest any mateix. Aquest sistema consistiria a gravar la circulació de camions de mercaderies que travessin l'Eix de punta a punta, per prioritzar l'ús de la via pels vehicles que en fagin recorreguts interns. El Govern preveu que amb l'aplicació d'aquesta taxa es podrien ingressar entre 5 i 10 milions d'euros ?l'any. Tot i això, encara no s'ha posat una data concreta per la seva entrada en funcionament ni s'ha especificat com es duria a terme tècnicament. Durant l'acte inaugural, el conseller Santi Vila sí que va fer menció al fet que s'ha de tirar cap a una política de "qui utilitza la via, la paga", però no va concretar terminis per a la posada en marxa.

Tampoc es va comentar res sobre una altra de les incògnites que planen sobre l'obertura d'aquesta autovia, com és l'entrada en servei de l'enllaç de l'Eix Transversal amb la N-II a Caldes de Malavella. De moment, les úniques connexions que es permeten són la de sortida de l'Eix en direcció a Barcelona i la d'incorporació venint de la capital per la N-II. Les connexions amb Girona, doncs, segueixen a l'aire.