Poc més de 15 anys han passat des de l'inauguració de la C-25, coneguda com l'Eix Transversal, com una carretera que travessava Catalunya des de Girona fins a Lleida sense passar per Barcelona. Tal com explicaven ahir el president Artur Mas i el nou conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, la primera idea per construir una infraestructura de tals dimensions sorgeix l'any 1935, durant el Govern de la República, amb un primer pla de carreteres elaborat per Victoriano Muñoz i Oms. No va ser fins al 1997, però, quan el llavors conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Pere Macias, va inaugurar la carretera.

Des de llavors, són quatre els consellers (Macias, Nadal, Recoder i Vila) que han dirigit aquest departament fins que ahir, Santi Vila, recentment nomenat, va pronunciar el discurs d'inauguració del desdoblament de la via. Tal com va reconèixer el mateix conseller, segurament "Recoder i Nadal mereixen molt més reconeixement en aquest cas". Els antics dirigents del departament es trobaven ahir dins la comitiva que va presidir l'acte, en un ambient distès on predominava la satisfacció d'haver completat una obra necessària per al territori. Actuals dirigents del Govern, exconsellers, alcaldes dels municipis afectats veien ahir com es donava per acabada una obra que haportat molts maldecaps al territori però que es concep com un element de cohesió, d'impuls econòmic i de millora de la seguretat.

Així ho destacaven els tres consellers que han vist el naixement i la transformació d'aquesta via. Lluís Recoder, que va dirigir el Departament de Territori i Sostenibilitat fins al mes de desembre, va mostrar-se ahir satisfet perquè "és una obra que s'ha fet bé, que s'ha fet amb menys temps del que estava previst, a partir del diàleg amb els ajuntaments, i s'han pogut corregir aquelles qüestions que afectaven més molts veïns". A més, va recordar que és una inversió que es pagarà durant molts anys, i va defensar que el sistema del peatge a l'ombra és bo sempre que no se n'abusi. Recoder també va afegir que l'eurovinyeta ha de servir per regular el trànsit "perquè aquesta no es converteixi en una via que s'ompli de camions que passen Catalunya de llarg".

Per la seva banda, l'exconseller de Política Territorial i Obres Públiques durant el Govern tripartit, Joaquim Nadal, que va posar en marxa el projecte poc després d'assumir el càrrec el 2003, va afirmar que "la gent ha d'estar contenta i satisfeta" perquè és una obra "ben feta, amb un bon ?finançament i que finalment és una alegria per començar l'any". "L'hem de compartir tots perquè és de tots", va constatar.

El conseller que va inaugurar la via al 1997, Pere Macias, va destacar la importància d'haver ?completat una obra que suposa una millora evident de la seguretat pels qui usen aquesta autovia.