Ja va avisar el director general de Carreteres de l'Estat, Jorge Urrecho, la setmana passada en la inauguració de la l'enllaç de Girona Oest de l'AP-7: "Hem de tenir en compte que la climatologia afecta molt el curs de les obres. En aquests moments, si plou no es pot treballar". Prenent en consideració aquestes afirmacions, doncs, sembla clar que una setmana més, la maquinària estarà absent dels terrenys entre Sils i Caldes de Malavella en els quals s'ha de desdoblar la N-II, tenint en compte que amb la pluja caiguda ahir les basses de fang es multiplicaven. Les màquines ja fa dies que van desaparèixer a causa del concurs de creditors que va presentar l'empresa que estava fent el moviment de terres. Des de llavors aquest tram de la N-II presenta un estat no gens desconegut per als milers d'usuaris que utilitzen la carretera diàriament: una via estreta i empantanegada d'un carril per sentit, amb la vista d'uns terrenys adjacents remoguts però abandonats. A molts, doncs, la situació actual els fa reviure el que durant tres anys va ser el pa de cada dia, una N-II abandonada.

I és que aquest panorama no és nou. Sils i Caldes ja havien vist un cop com es començaven les obres de desdoblament per acabar-les aturant posteriorment, deixant-les parades durant més de tres anys. Una situació similar és la que es viu actualment entre Sils i Maçanet, i també de Medinyà a Orriols, que també van veure com les màquines arribaven i marxaven al cap de poc temps. La N-II sempre ha estat una "prioritat" per a tots els grups que han dirigit el Govern espanyol, però els fets demostren ben bé el contrari. El director de Carreteres de l'Estat va voler reforçar el missatge de compromís, va afirmar que s'està treballant de valent i va confirmar que les obres continuen i s'acabaran abans de l'estiu de 2014. Les imatges del terreny, de moment no l'acompanyen, i els precedents tampoc.

Octubre de 2008

El primer tram que es va veure afectat per una aturada de les obres que fins a dia d'avui encara no s'ha resolt és el Sils-Maçanet. Al mes d'octubre de 2008 es van paralitzar els treballs després que l'empresa adjudicatària, Copcisa, decidís fer-se enrere com a conseqüència de l'encariment del pressupost de les obres un cop començades. Entre les causes, algunes qüestions tècniques que va puntualitzar l'ACA o demandes dels municipis afectats (Sils, Maçanet i Vidreres). Des de llavors, no s'han tornat a veure màquines treballant sobre el terreny. El director general de Carreteres va afirmar la setmana passada que en aquests moments s'està "acabant el projecte", i que el termini per poder-lo licitar és el mes de maig.

Juliol de 2009

El cas es va tornar a repetir nou mesos després. L'empresa Begar Construcciones y Contratas, propietat de José Luis Ulibarri Cormenzana, implicat en el cas Gürtel, va frenar les obres al tram entre Sils i Caldes de Malavella de la N-II ja que va presentar un concurs de creditors i un expedient de regulació a 203 dels seus treballadors. Fins llavors, aquest era l'únic tram que no havia patit cap retard. De res li va servir aquest historial, ja que després, durant més de tres anys, les obres van estar aturades i la via empantanegada. A finals del passat mes d'octubre es va anunciar la represa dels treballs i es van tornar a fer moviments de terres, però, la setmana passada, tal com publicava Diari de Girona, les obres tornaven a estar aturades perquè l'empresa que s'encarregava d'aquests moviments va presentar concurs de creditors.

Juliol de 2010

La història de veure com s'aturaven les obres en un tram de la N-II es va tornar a viure justament un any després. Va ser al Medinyà-Orriols, que continua aturat. En aquell cas, però, la decisió no va tenir res a veure amb l'empresa que les executava, sinó amb una ordre directa del Ministeri de Foment. El departament dirigit aleshores per José Blanco va retirar les màquines dels terrenys per la necessitat de l'Estat de reequilibrar els pressupostos generals. Fa unes setmanes, l'ara ministra, Ana Pastor, va anunciar que es tornarà a reprendre el projecte.

En els darrers anys, la N-II ha estat més protagonista per les promeses que per les obres. En les que ara ja s'estaven fent, s'ha promès que les màquines tornaran en breu. Això sí, si la pluja ho permet.