Marc Coll i Josep Maria Teixidor van iniciar fa uns anys el seu propi projecte emprenedor dedicat al desenvolupament d'aplicacions per a dispositius mòbils. Tot i que han treballat en projectes per a multinacionals, com Inditex, volen fer un pas endavant. La seva empresa, Sixtemia, acaba de ser seleccionada, al costat de 20 més per formar part de la primera Acceleradora de la Xarxa Start-Up Catalonia, impulsada per la Generalitat de Catalunya, amb seu al Parc Científic i Tecnològic de la UdG.

"Al llarg dels anys hem vist que els nosres clients ens demanen coses similars. Volem estandaritzar-ho. És un projecte en el qual tenim il·lusió i creiem que gràcies a l'acceleradora podem trobar eines que ens permetin trobar finançament i internacionalitzar-nos", comenten Coll i Teixidor.

El de Sixtemia és un dels perfils d'empreses seleccionats per formar part de Start Up Catalonia. El coordinador de l'acceleradora, Quim Gudayol, comenta que hi ha diferents tipus de companyia que s'han incorporat al projecte. Des d'empreses molt joves, a d'altres a de més consolidades que busquen fer un pas important cap a mercats exteriors.

Aquest darrer cas seria el de Gastrònoms, una empresa de Castelló d'Empúries fundada fa un any i mig tot i que els seus promotors acumulen anys d'experiència en el sector de la restauració. Impulsada per Sònia Faixó i Jordi Margall, està vinculada a l'elaboració de bases culinàries i productes semiacabats per a professionals de la restauració. És el que es coneix com a productes de "cinquena gamma", que elaboren a l'Empordà i que destinen a restaurants, cadenes d'hotels i serveis de càtering de nivell mitjà-alt. Han guanyat premis d'emprenedoria i ja s'han fet un nom al mercat català i al nord d'Espanya, on veuen poques oportunitats. Tot i que ja han començat a exportar, Margall i Faixó confien que l'acceleradora de Start Ups els ajudi a posicionar-se de forma regular en nous mercats.

Però el perfil majoritari de les empreses seleccionades en la primera convocatòria de l'Start Up Catalonia tenen molt poca experiència: 13 de les 21 tenen com a molt dos anys de vida.

Aquest és el cas de SomCrea, amb seu al Viver d'Empreses del Cecam a Celrà i dedicada a la dinamització d'empreses d'hostaleria i d'oci nocturn a través de les xarxes socials. Dos dels seus fundadors, Víctor Domínguez i Eduard Gandol, explicaven ahir que moltes empreses d'aquest sector desaprofiten el potencial de les xarxes socials per potenciar els seus negocis. "Diuen que si vols anar ràpid és millor anar sol, però que si vols arribar lluny és millor anar acompanyat. Això és el que esperem de Start Up Catalonia", comentava ahir Domínguez.

Aquests joves emprenedors coincideixen a valorar projectes com el que finança del departament d'Empresa i Ocupació, que donen suport a emprenedors, no en el moment de crear l'empresa sinó en una fase més avançada del projecte.

Del conjunt de les empreses, setze són de les comarques gironines i cinc de les de comarques de Barcelona. Segons explicava el coordinador de l'acceleradora, Quim Gudayol, les necessitats majoritàries són la realització d'un pla de creixement, i la comercialització i el pla de màrqueting. També necessiten, entre altres apartats, suport relacionat amb l'estructura d'empresa, cerca de capital per fer front al creixement i suport per a la internacionalització.

Durant l'estrena de l'acceleradora de Start Ups al Parc de la UdG es va celebrar una conferència d'Alfons Cornella, president d'Infonomia, i es van assigrnar els tutors a les 21 empreses que han estat seleccionades en la primera convocatòria del programa, de les 55 que es van presentar.

En total, hi haurà tres convocatòries durant l'any per a empreses que vulguin optar a aquest nou programa. Els serveis de l'Acceleradora es dirigeixen a empreses ja constituïdes, amb menys de cinc anys de vida, que tenen una visió internacional, un projecte amb potencial de creixement i un producte, servei o model de negoci innovador.