Avui i demà se celebra a Portbou la cimera hispanofrancesa per parlar de la línia fèrria convencional -no tot ha de ser TAV- i del seu futur. El títol de la cimera és "La mida sí que importa", i fa referència als dos amples de via.

"La mida sí que importa". Ja m'ho havien dit algunes vegades, però mai en relació amb temes ferroviaris.

Doncs importa, perquè ens referim als diferents amples de via: l'ample europeu i l'ample ibèric.

Importa... i porta dificultats.

Segons com es miri, perquè la diferència existeix des de fa uns 130 anys, i l'ample ibèric pot continuar donant servei. Almenys, mentre no s'implanti l'ample europeu a tot el territori peninsular s'hauria de continuar dinamitzant aquesta línia perquè pugui oferir diferents serveis, tant de viatgers com de mercaderies.

A més, canviar totes les vies de la Península seria un treball ignot.

La intenció és implantar l'ample de via europeu, pel corredor mediterrani, des d'Algesires a Portbou, i passant després per Cervera i arribant als països escandinaus. Però fins i tot en aquest cas, si fem bé els deures, les infraestructures de la línia actual poden donar servei al ferrocarril.

No és un retard, procurar pel tren convencional en ple segle XXI?

No és un retard, és una realitat històrica. És evident que un dia pot desaparèixer, però mentrestant no hem de deixar que es converteixi en una línia obsoleta. Va ser un error històric construir una línia de mida diferenta la resta d'Europa, però ara prescindir-ne sera un altre error.

És compatible amb el TAV?

La futura línia d'alta velocitat no podrà absorbir tota la demanda que hi haurà. La diferència fonamental entre la via convencional i la d'alta velocitat és que en la convencional són compatibles el transport de mercaderies i el de viatgers. Està per demostrar que això sigui així en la via d'alta velocitat. Dit això, vull que quedi clar que no estem en contra del TAV, simplement diem que les actuals instal·lacions tenen capacitat i voluntat de servei. Que són útils i necessàries.

I per Portbou seria fatal deixa morir el tren convencional.

Seria un gran error. Ara el TAV té tot el protagonisme, però reivindico que és complementària amb la convencional. Totes dues són necessàries per al desenvolupament del país. S'ha de poder anar de Figueres a Girona amb TAV, però també s'ha de poder fer un Girona-Figueres-Portbou amb tren regional, que el preu és molt diferent

Però sembla que la majoria d'inversions van al TAV i al tren convencional no se'l té en compte.

Ja ha quedat demostrat fa temps que tot es desvia cap al TAV. I la línia convencional, amb inversions continuades pot oferir un servei molt útil.

Què temen que passi?

El temor més gran és que pugui haver-hi un oblit d'una línia que, insisteixo, pot oferir servei. I que pot suposar la creació de llocs de treball estables.