La gironina Eva Tauler és cofundadora de Vircas, una de les principals empreses de conversió del cinema tradicional en digital, els primers projetors 4K del qual a Espanya van instal·lar a Girona.

Per Hitchcock el cinema era "quatre-centes butaques que omplir". Per això Vircas aposta per nous formats i continguts per omplir les sales?

Al marge de l'amor pel cinema, em temo que no s'ha d'oblidar la línia empresarial. En aquest sentit som igual de freds que en Hitchcock. Som emprenedors dels que no creuen en les subvencions, per això necessitem que els cinemes guanyin diners i puguin pagar-nos.

En canvi, per Fellini era "una barreja de partit de futbol i bordell". Vircas ja ofereix futbol al cinema. De l'altra meitat no hi ha res previst?

No cregui, fa poc hem projectat en 3D Sant Valentí Sagnant. Va ser una hemorràgia visual. Al marge de la recaptació ( uns 3 milions a Espanya) va ser una bona oportunitat per veure cossos nus en alta definició i sortint de la pantalla gràcies al 3D.

No m'estranya la recaptació...

Ara bé, espero que els bordells acabin desapareixent...igual que els sistemes de subvencions opaques, que es comporten com un gran bordell.

Tornem al cinema: per Antonio Machado era un "invent del dimoni".

Per als que fa 50 anys que són en el sector nosaltres som una amenaça, el dimoni, però hauran de renovar-se o morir.

Samuel Goldwin deia que una pantalla gran només fa el doble de dolenta una mala pel·lícula. El cinema digital la fa triplement dolenta?

Distribuïm el projector Sony 4K, que té una definició de 8,8 milions de píxels, això és l'hòstia! Pots veure el maquillatge dels actors, la suor... fins el mínim detall. A més permet molts més fotogrames per segon. Però és clar, si la pel·lícula és dolenta, amb la nostra definició ho serà 4 vegades més.

No creu que els romàntics ?segueixen preferint les pel·lícules que passen 24 imatges per segon?

El meu marit condueix un Gran Torino del 74 pintat de Starsky & Hutch, hi ha frikis per a tot (riu). El cinema en 35 mm està mort, igual que els circuits de distribució tal com els coneixem.

Quin tipus d'espectacle està tenint més èxit a les sales, films a part?

El futbol omple les sales sense problema, hi ha molta passió en aquest país. Després hi ha l'òpera en directe, un plaer quan es fa amb projectors de digitals professionals.

Creu que veure futbol sense que àrbitre i jugadors escoltin els insults pot tenir poc futur aquí, on això sol ser el principal entreteniment?

Bé, als cinemes van amb transistors i escolten la locució mentre senten el so ambient, com si estessin al camp o millor. I els nostres sistemes estan preparats per al futur del futbol en 3D.

Els cinemes Paradiso aniran morint sense remei?

Seran reconvertits, no han de morir. El suport s'haurà de portar des de centres de control externs. Els projeccionistes hauran d'estar formats per al cinema digital i podran treballar des de confortables despatxos. Les cabines de projecció són inhumanes.