Francesc Grau (Banyoles, 1976) va prendre part fa uns dies en la Jornada Tècnica 2.0 organitzada pel Patronat de Turisme Costa Brava per ajudar les empreses a treure el millor rendiment de les noves tecnologies.

Les ofertes online es converteixen massa sovint en onlie? [de lie: mentida]

No hauria de ser així. No només per raons ètiques, sinó perquè enganyar el comprador acaba essent mal negoci. Tendim massa fàcilment a diferenciar entre online i offline, quan l'única cosa que canvia és el suport i per tant el comportament hauria de ser similar.

Miri la que ha organitzat Pérez Reverte insultant Moratinos. El Twitter és un mitjà privat o públic?

Twitter permet la comunicació pública o privada. L'error freqüent és comunicar-se de manera pública quan potser allò és una cosa privada, i aleshores es pot desencadenar la polèmica. Si és una estratègia de màrqueting, perfecte, però si és involuntari, malament.

Reputació de les empreses: si tinc mala reputació entre els lectors, com em pot ajudar Internet a canviar-la?

Al final, el món online és també offline, i les normes són les mateixes: si parlen malament de vostè el primer que ha de fer és veure si la crítica té raó.

Posem que no en té, vinga.

Haurà de buscar camins per potenciar la millor part i disminuir la pitjor.

Ara que vénen eleccions: Utilitzen prou les noves tecnologies, els polítics?

En altres països estan molt més avançats, com als Estats Units, on l'ús d'Internet està molt estès. En saben fer un bon ús personal i professional, sense caure a aparentar coses que no són.

Per què als EUA són diferents?

La seva mentalitat és més oberta i no els costa gens provar les novetats. Aquí, en canvi, fallar és dolent i està mal vist. Per això molts empresaris i polítics tenen por d'entrar a Internet.

Per aquesta causa les empreses tampoc acaben de fer el salt?

Exactament. El problema no és l'accés a la tecnologia, sinó la mentalitat. Encara fa por saber que hi ha gent que t'està buscant i observant per Internet.

Facebook ja és una eina empresarial més: per què hi ha botigues, bars i negocis que volen ser amics meus? Jo vull amics-persones!

He, he. És com si passeja pel carrer i algú i dóna un flyer. És una manera de fidelitzar clients. Potser falla la nomenclatura, perquè en realitat no volen ser amics. Ho notarà si hi va i en vol marxar sense pagar.

Avui ja és possible viure sense sortir mai de casa?

Per respondre això hauria de ser metge. És a dir, crec que sí, que algú pot disposar de tot el necessari per viure sense sortir de casa, gràcies a Internet. Però dubto que sigui recomanable.

Com afecta que la mitjana d'edat dels usuaris vagi creixent?

Afecta positivament les empreses. Els primers que adopten una nova tecnologia són els joves, però tenen poc poder adquisitiu. L'ideal és un públic jove per fidelitzar-lo, combinat amb un públic de mitjana edat amb el màxim de poder adquisitiu possible.