Col·laborador de Diari de Girona i consultor, Oriol Cesena dirigirà el primer títol en màrqueting digital i xarxes socials de la UdG, a partir del curs vinent. El curs oferirà formació en l'àmbit de les xarxes socials com a plataforma de millora de la gestió i resultats comercials de l'empresa

Com vol que els empresaris aprofitin les xarxes socials si molts encara no tenen una web amb cara i ulls?

Molts no tenen en compte que abans d'entrar a les xarxes socials hi ha un procés de digitalització de les empreses.

A aquestes alçades encara no està tothom al món digital?

No, i per això moltes empreses són poc competitives. Encara estan pensant molt en el producte i poc en el context.

Això és més acusat entre els empresaris no tan joves?

Exactament. Pensen que amb un bon producte l'èxit ja està assegurat, i avui en dia ja no és així. Avui és la percepció per part del consumidor el que garanteix l'èxit del producte. I per aconse?guir-ho cal estar a prop del client, per la qual cosa Internet i les xarxes socials són una eina immillorable.

Quan els meus fills estan massa hores enganxats a Facebook, més que renyar-los haig de felicitar-los?

No ho diria ben bé així (riu). Es tracta que tothom, persones i empreses, sàpiguen usar les xarxes socials. Tant pel que fa a temps com pel que fa a quina els convé més.

Per què les empreses ho envaeixen tot? Les xarxes socials són per lligar i explicar acudits. I punt.

He, he, no totes les xarxes socials tenen la mateixa funció. Hi ha la sensació que, com que s'han posat de moda, hem de ser a totes, i aixo és fals. El Facebook, per exemple, és per generar experiències, no és per a empreses. El Llinkedin és per fer-te un DNI digital. Twitter, Youtube i altres són generadors de continguts. La tasca d'una empresa no s'acaba amb tenir un perfil a Facebook.

No m'agrada que vulgui fer-se amic meu a Facebook una empresa, jo vull persones.

També hi ha massa tendència a pensar que com més amics al Facebook, més amics tenim. I ja se sap que, d'amics, se'n tenen pocs.

No tots els consumidors deuen estar a les xarxes socials.

Efectivament. Ja no són una moda sinó un element de la societat, però no vol dir que tothom hi hagi d'estar.

En definitiva, per què li serveix Facebook a l'empresa?

Depèn de cada cas. Però probablement sigui un error utilitzar la plataforma Facebook per a vendre més. Més aviat seria per difondre les seves experiències, penjar fotos, explicar les activitats que organitza, etc.

Als altres països costa tant com aquí?

Probablement hi hagi altres economies que coneguin una mica millor la utilitat de cada xarxa. Aquí, quan surt una moda ens hi tirem de cap. Aquí provem sort, i hem de deixar de provar sort.

Puc traduir màrqueting com a mercadeig?

En cap cas. Ho ha de traduir com "entendre el consumidor". El màrqueting vol comprendre els mercats.