Jordi Mestre, gran mestre

22.11.2015 | 00:00

"Mestre proposa seguir
el cercle vital d'uns treballadors temporals
en època de penúria"

En l'exposició La verema dels 80 de la Casa de Cultura de Girona hi veiem la crònica d'un nomadisme. És una novel·la visual -plaques en blanc i negre i matisos expressionistes- que ens serveix Jordi Mestre (Girona, 1953). Un fotògraf que és referent d'inquietud creativa, seriositat i bon fer per tota una generació de fotògrafs. Mestre proposa seguir el cercle vital d'uns treballadors temporals en època de penúria. Emigració estacional i massiva anant cap als ceps i les vinyes al sud de França. Verema del temps. Mestre ho atrapa amb discreció, ningú no està pendent de la càmera -són i somien ser. El destí és senzill com l'arrencada del trajecte, enmig, el fotògraf esdevé invisible. Contemplem la crònica a partir del testimoni invisible, delicat; viu el risc de copsar un tros de vida. Amb Mestre descobrim la mirada desa?fectada -"artística"-, desig d'explicar coses de cada dia. Detalls, vides calades en un segon, un somriure o un front corrugat. És el goig de la vida, la lluita per un futur millor. El tren i la frontera i la frontera del tren. El tren, màquina prodigiosa, tortura i salva. Fixa absències. Mestre descriu l'obligació i l'alegria i assenyala el desig d'assolir una vida estable i digna. L'exposició segueix vies oblidades; comboi de combois plens d'obrers i famílies, l'arrel d'una diàspora econòmica. El viatge de Mestre parla de molts viatges.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema