19 de octubre de 2018
19.10.2018
Diari de Girona

Fantasmes del passat

19.10.2018 | 00:50
Fantasmes del passat

L'escriptora Shirley Jackson és autora d'una novel·la, La maldición de Hill House, que no només va inspirar dues adaptacions cinematogràfiques oficials ( La casa encantada, de Robert Wise, i La guarida, de Jan de Bont) sinó que ha esdevingut també el germen del subgènere de cases encantades. Ara Netflix ha estrenat una ambiciosa versió que aconsegueix capturar l'essència del text i obrir-lo a noves fronteres expressives.

L'aposta de la sèrie és tan arriscada com efectiva: com que és conscient que una adaptació canònica l'hauria fet més acadèmica i previsible del necessari, s'inventa una trama que bascula entre passat i present per establir una dialèctica entre la influència del llibre i el seu impagable llegat. Així, la història se situa en dos plans narratius. En un, situat al passat, veiem la manifestació del poder sobrenatural que converteix la vida d'una família en un veritable malson, i que té conseqüències irreversibles per a tots els seus membres. A l'altre, situat als nostres dies, veiem com els supervivents, sobretot els fills, es veuen obligats a tornar a la casa per acabar de desentrellar el misteri i enfrontar-se a l'espectre d'una vegada per totes. La trama funciona com un rellotge gràcies a una bona descripció dels personatges, la bona factura visual i, el més important, perquè fa por: només al pilot hi ha tres o quatre escenes, en particular la del final, que posen la pell de gallina o fan saltar del sofà. I té mèrit.

Que La maldición de Hill House sigui tan estremidora es deu a un nom i un cognom: Mike Flanagan. Aquest guionista, editor i director (firma els deu episodis de la sèrie) ha demostrat un excepcional domini del gènere en films com Oculus o Ouija. El origen del mal i aquí torna a exhibir un sentit de la planificació i les atmosferes absolutament enlluernador. Fins i tot aconsegueix que seqüències sobre el paper una mica convencionals (només cal veure el moment en què el patriarca corre per un passadís amb el fill en braços, i la manera com es visualitza el fantasma darrere seu) tinguin una eficàcia molt notable. El repartiment, magnífic, inclou Michiel Huisman, Henry Thomas, Elizabeth Reaser, Kate Siegel, Oliver Jackson-Cohen, Timothy Hutton, Mckenna Grace i Carla Gugino.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook