02 de novembre de 2018
02.11.2018

Girona celebra les II Jornades Gastronòmiques Tonyina Roja Balfegó

Més d'una trentena de restaurants de tota la província participen a la campanya, que comença avui i s'allargarà fins al 18 de novembre

02.11.2018 | 00:50
Girona celebra les II Jornades Gastronòmiques Tonyina Roja Balfegó

La província de Girona obre les portes avui a les II Jornades Gastronòmiques Tonyina Roja Balfegó. Durant dues setmanes, en més d'una trentena de restaurants de les comarques gironines es podran degustar plats, pinxos i menús basats en la tonyina roja Balfegó.

La varietat de restaurants i cuiners que participen en aquestes jornades mostren la versatilitat gastronòmica de la tonyina roja, que pot oferir-se en cru, marinada, filetejada, al forn o com a ingredient bàsic d'arrossos i guisats, així com l'ampli ventall de receptes, des de les més innovadores fins a les més clàssiques. Els menús dels restaurants també destaquen per aprofitar totes i cadascuna de les parts de la tonyina.

Amb aquestes jornades, que s'estendran fins al 18 de novembre, Balfegó pretén fomentar el coneixement sobre la tonyina roja i difondre el concepte de sostenibilitat de l'empresa acostant a consumidors i restauradors la informació necessària per lluitar contra el frau i el comerç il·legal d'aquesta espècie.

Un altre objectiu de Balfegó és donar a conèixer les propietats d'aquesta espècie com a aliment. La tonyina roja és rica en Omega 3, greixos DHA i EPA i té alts nivells d'aminoàcids essencials i vitamines B2, B3, B6, B9, B12 i E. Tot això és ideal per a una dieta cardiovascular sana.

Consum responsable i traçabilitat


Finalment, Balfegó inclou aquest esdeveniment gastronòmic com a part de la seva croada a favor de consum responsable de tonyina i d'altres espècies marines, així com a favor de l'enfortiment de la transparència en la cadena comercial. Per això, durant les jornades gironines també serà protagonista el sistema de traçabilitat que ha desenvolupat Balfegó i que és únic al món.

El codi QR (ubicat a l'etiqueta que acompanya cada quilo de tonyina Balfegó) permet que el client pugui conèixer, a través del seu mòbil, tots els detalls del producte que està consumint.

Aquesta informació supera les exigències de les normes d'etiquetatge d'aliments, fins i tot les de productes envasats i no peribles, i inclouen: data i zona de captura, piscina de criança on ha estat transferit, alimentació de l'animal, data de sacrifici, port de descàrrega, pes i longitud, nivell de greix, analítiques microbiològiques i certificat de qualitat del producte. També ofereix al consumidor tota la documentació requerida per la Comissió Internacional per a la Conservació de la Tonyina Atlàntica (ICCAT) en el marc del pla de recuperació de l'espècie, que té com a objectiu evitar i perseguir el frau i el comerç il·legal d'aquesta espècie.

Llarga tradició pesquera


Els Balfegó són la cinquena generació d'una gran família de pescadors que porten a la sang la seva passió per la pesca de la tonyina roja. Amb seu a l'Ametlla de Mar, són els responsables de pescar, investigar i comercialitzar la tonyina roja de la Mediterrània al voltant de 32 països durant tot l'any.

Els cosins Manel i Pere Vicent Balfegó són els fundadors de la companyia i els que van veure el potencial d'aquesta pesqueria. En els anys 80 van apostar per comercialitzar les tonyines fora de les llotges i, el 2004, van ampliar l'empresa amb les instal·lacions aqüícoles que els permeten mantenir la tonyina viva fins que arribi el moment de la seva demanda.

Balfegó té la voluntat decidida de contribuir no només a la sostenibilitat de la tonyina roja, sinó a la millora del seu present i el seu futur. Per això, col·labora de manera decidida amb les institucions espanyoles, europees i mundials, amb l'objectiu d'aconseguir que s'estableixin i apliquin amb garantia criteris generalitzats de pesca i consum responsable. De fet, compta amb un departament d' I + D que realitza diferents projectes de recerca, desenvolupament i innovació entorn de la pesca, l'espècie i la qualitat del seu producte.

Japó és, actualment, el primer mercat de Balfegó, amb un 32%, el segueix Espanya, amb un 27%, i, finalment, els EUA, amb un 24%. Actualment dos terços de la seva producció són de producte fresc.

L'empresa compta amb dos centres en què difon els valors de Balfegó i la cultura de la tonyina roja: la Tunateca, el primer espai gastronòmic del món dedicat al gran túnid, i el Tuna Tour, una experiència única en què els visitants poden nedar amb tonyines gegants.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook