En la literatura infantil i juvenil sempre hi hem trobat, amb certa facilitat, personatges transgressors, autoconscients, capaços de canviar el curs dels esdeveniments. Tanmateix, en els darrers dos o tres anys, l'auge en la reivindicació i la creació de protagonistes femenines fortes, apoderades i decidides, allunyades del tòpic de la princesa passiva, és innegable. Feu l'exercici, visiteu qualsevol de les llibreries especialitzades del país i us n'adonareu de seguida, mai com ara s'havien editat tantes biografies de dones rellevants, dones que han vençut l'statu quo, dirigides a infants, joves, i adults. N'és un bon exemple la col·lecció Petita & Gran, de l'editorial Alba, per a primers lectors, amb textos i il·lustracions d'autors diversos, o l'exitós -i més o menys discutible- Contes de bona nit per a nenes rebels, que continua sent un dels llibres més venuts setmana rere setmana. Aquesta setmana us proposem dos títols que no només destaquen per una magnífica edició, amb molta cura pel detall, sinó que, a més, fan ús d'un gran poder divulgatiu i ens descobreixen, amb gran qualitat, alguns dels noms més destacats de la literatura universal.

«Mary, que escribió Frankenstein» - Autor: Linda Bailey. Il·lustradora: Júlia Sardà. Editorial: Impedimenta. 56 pàgines. A partir de 7 anys i en endavant («crossover») - 2018 - castellà

«Aquesta és l´Anita» - Autor: Sara O´Leary. Il·lustradora: Julie Morstad. Traductora: Marina Espasa. Editorial: Blackie Books (Blackie Little). 32 pàgines. A partir de 4 anys - 2018 - català/castellà

Coincidint amb el segon centenari de la primera publicació de Frankenstein o el modern Prometeu -referent fundacional del que avui coneixem com a «gènere de terror»-, l'editorial Impedimenta publica Mary, que escribió Frankenstein, un captivador àlbum il·lustrat, escrit per Linda Bailey i il·lustrat per la catalana Júlia Sardà, amb qui ja havia treballat en publicacions anteriors com Los Liszt (2018). Mary Wollstonecraft Shelley (1797-1851) va ser una somiadora, una pionera del feminisme, una nena que va aprendre a llegir tot resseguint les lletres de la tomba de la seva mare i que, marcada per la pèrdua i la tristesa, es refugia en els mons de fantasia que ella mateixa construeix. Mary, enmig d'una nit de tempesta -acompanyada d'alguns dels escriptors més importants de l'època-, somia amb la idea d'un monstre capaç de prendre vida. Aquest somni esdevindrà, després, una de les novel·les més destacades de tots els temps. Un llibre imprescindible que se singularitza no només per un text ple de sensibilitat i encert, sinó també per unes il·lustracions protagonistes, harmòniques i singulars, de gran riquesa cromàtica i poètica. Qualitat amb majúscules.

El segon títol, Aquesta és l'Anita, ens arriba de la mà de Blackie Little -segell infantil de l’editorial Blackie Books-, amb text de Sara O'Leary i delicadíssimes il·lustracions de Julie Morstad. Ideal per a la formació de petits lectors literaris. L'Anita és la creativitat, no es limita a inventar històries: les viu, s’hi capbussa. Quan vol volar, es construeix unes ales. S'envolta d’amics de carn i ossos, però també en té d'altres que viuen entre les pàgines dels seus llibres favorits i, amb ells, viatja arreu. Viurà aventures al País de les Meravelles, al fons del mar, o a la selva més salvatge. Els llibres són el seu secret. Una petita llavor màgica, transformadora, que dona un cop de mà a les criatures a l'hora de fer-se seva la narració, facilitant-los les eines per crear escenaris alternatius, per potenciar la imaginació i construir una mena d'univers paral·lel des d'on poder manipular, al seu gust, la història narrada. Un estil que, certament, recorda el millor de Maurice Sendak. Dolcíssim.

Rosa Blanca

Roberto Innocenti és un il·lustrador i un narrador excepcional, només cal conèixer una mica la seva obra per adonar-se’n i aquest és un dels títols que més reconeixements li han merescut. -Poma d’or de la biennal de Bratislava (1985), Premi Mildred L. Batchelder (1986), Premi de la Pau Gustav Heinemann (1987) etc-. Rosa Blanca representa l’esperança en el pitjor dels contexts, l’empatia, l’absència de prejudicis. Ambientada en l’Alemanya nazi -amb l’Holocaust jueu com a rerefons principal-, Rosa Blanca és testimoni de la injusta detenció d’un nen per part dels soldats alemanys, i de la seva posterior deportació a un camp de treball que ella, mirant d’ajudar, colpida pel que hi veu, visitarà amb freqüència.

El conte de la nit

Novetat editorial de Combel -dirigida als prelectors- per amenitzar, de forma divertida, l’hora d’anar a dormir. Històries encadenades i rimades amb la cantarella ideal per a agafar el son. En Martí Conill, la Flora Elefant, la Joaquima Pingüí… No s’acaba mai! Al text, lleuger i senzill, l’acompanyen les il·lustracions d’en Marc Boutavant. Una edició pràctica, molt empàtica amb el públic a qui es dirigeix, poc soroll cromàtic i línies suaus. A més, l’editorial us obsequia amb un grapat d’adhesius que brillen en la foscor. No us ho perdeu!