El divendres 23 de novembre, d'aquí a dues setmanes, tindrà lloc el Black Friday, aquesta curiosa festivitat nord-americana per la qual ens llancem a comprar com si no hi hagués un demà. I especialment pel que fa al sector tecnològic, ja que dilluns següent és el Cyber Monday, alter ego digital del divendres en qüestió. Són uns dies de compres frenètiques. Tan sols en el Black Friday, els espanyols ens gastarem una mitjana de 89 ? per persona segons el Baròmetre de tendències en les compres nadalenques 2018 realitzat per American Express. De fet, 3 de cada 5 espanyols comprarem aquest dia, segons el mateix estudi.

Però abans de llançar-se al carrer a comprar compulsivament, especialment si es tracta de dispositius electrònics, convé tenir en compte algunes claus per evitar que ens donin gat per llebre digital, no sigui que el gran dia de les ofertes es converteixi en un dia realment negre.

El primer que cal tenir clar és quins són els dispositius que necessitem. Llevat que anem a fer negocis al mercat negre, no té cap sentit comprar coses que no calen. Si ja tenim un televisor, no ens en cal un altre. Per molt rebaixat que estigui. Si el nostre mòbil funciona bé, no cal canviar-lo. Per molt bona que sigui l'oferta. Això sí, si la tele o el mòbil fa temps que edemanen el canvi, ara és el moment.

Convé saber l'any de fabricació del dispositiu que adquirirem. Aquests dies són perfectes perquè, com per art de màgia, apareguin ofertes de gadgets de fa diversos anys. Ull amb això.

És important saber el preu d'allò que comprarem amb setmanes d'antelació. Avui mateix és el dia perfecte per començar a controlar el cost d'aquesta tauleta, aquesta consola, o aquesta rentadora que tant anhelem i que necessita renovar-se. El treball és senzill: mirar el preu en diferents pàgines web del mateix producte, i controlar-lo cada dos o tres dies per veure si puja o baixa. Fent això sabrem si el Black Friday o el Cyber Monday estaran rebaixant realment els productes que volem. Ens sorprendrà veure que no sempre és així. Si el que es vol és monitoritzar aquesta fluctuació de preus a Amazon, hi ha una extensió per al navegador Google Chrome que es diu El Camelizer - www.camelcamelcamel.com- amb la qual podrem fer aquest seguiment de forma automàtica. Encara que també cal recordar que la mateixa Amazon permet guardar tot el que vulguem en llistes de la compra i ens avisa si aquests productes canvien de preu.

Absolutament totes les marques -des de les aerolínies fins als fabricants de cotxes, passant per hotels i botigues de roba- fan promocions amb motiu del Black Friday, de manera que mai està de més comprovar les ofertes directament en els fabricants. Els webs de les marques informen d'aquestes ofertes, que haurien de coincidir amb les que hi ha després en els establiments minoristes.

I per sobre de tot cal comparar. Sovint les grans campanyes ens ofusquen amb els seus bonics colors i belles paraules, però després resulta que la botiga de queviures de la cantonada té un preu millor. En el Black Friday tot és possible. Fins i tot que ens enganyin.