El sector tecnològic és un dels menys atractius per a les dones. Segons l'OCDE, més de la meitat dels estudiants universitaris espanyols són dones. No obstant això, la proporció de dones que cursen carreres STEM -ciències, matemàtiques, enginyeria o informàtica- és molt menor. Així, per exemple, ens trobem que tan sols el 23% dels alumnes d'enginyeria són dones. O que únicament el 28% dels investigadors són dones. Segons un estudi de Microsoft de 2017, aquest paradigma pel qual les dones no acaben de quallar en el món de la ciència i la tecnologia -que es produeix a escala global- es deu a «la conformitat amb les expectatives socials, els estereotips i els rols de gènere i la falta de models a seguir». Però ja saben, «Spain is different». Aquí hi ha models a seguir. I molts.

Elena Ceballos és la responsable de màrqueting dels productes de cinema del gegant nord-americà Dolby a Europa, i és un d'aquests models a seguir. Aquesta directiva, a qui «ningú va minar» mai la seva energia, desitjaria que «a les nenes i joves d'avui, que ningú els digui el que poden o no poden fer, que ningú anul·li les seves ganes ni destrueixi els seus somnis».

María José Miranda, directora general de NetApp Iberia, és una de les dones pioneres en el sector tecnològic, ja que va començar la carrera d'informàtica el 1975 i té clar el seu principal consell «a les noies d'avui dia: la tecnologia t'obre moltes portes».

A María José Talavera, directora general de VMWare, la va ajudar l'impuls del seu pare perquè estudiés una carrera tècnica. Després d'aquesta primera empenta, i segons afirma, «hi ha hagut moltes dones que m'han inspirat quotidianament i que no han estat grans executives, han estat mares treballadores». Per a Noelia Lázaro, directora de màrqueting de Packlink , el mirall que la va portar a ficar-se en la tecnologia va ser la seva mare, «una dona lluitadora i treballadora que sempre m'ha ensenyat que podia fer el que em proposés».

Patricia Pozuelo, directora de tecnologia a Intel, explica a aquest rotatiu que «cada vegada som més dones en el sector de la tecnologia i això m'enorgulleix, ja que aquest sector està implícitament relacionat amb l'evolució i innovació».

Patricia Núñez, directora de canal comercial a Lenovo España, i que casualment compleix anys avui, 8 de març, és una altra d'aquestes dones que han realitzat el seu somni d'arribar amunt en el sector tecnològic gràcies al fet que, com ella mateixa diu, «si creus en tu i penses que ets capaç de fer alguna cosa, no has de posar-te límits».

Aquests són només alguns casos d'èxit de dones que han arribat molt amunt en el sector tecnològic. Però no són els únics. Podríem esmentar Pilar López Álvarez, presidenta de Microsoft Espanya des del 2015; Fuencisla Clemares, directora general de Google a Espanya, o Helena Herrero, consellera delegada d'HP España. Ningú pot negar que al nostre país elles són dones «Tech».