Tres-centes persones van sortir ahir al carrer per reclamar que s'incrementi l'activitat de mercaderies i de passatgers a l'estació ferroviària de Portbou, on els darrers mesos s'han perdut 150 llocs de treball. Veïns, treballadors, sindicats i polítics es van unir, com va dir l'alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, perquè "Portbou, que va néixer amb el ferrocarril, no mori per culpa del ferrocarril".

"Un 40% de la població viu de l'estació i hem de mantenir els llocs de treball" lamentava Salas. Ho feia en uns parlaments organitzats al final d'una jornada de mobilització en defensa de l'activitat ferroviària i dels llocs de treball convocada pel sindicat comissions obreres on es van afegir els alcaldes de Portbou, el de Cervera, veïns i el sindicat francès SGT.

El detonant ha estat un canvi en les contractacions fins ara una única empresa, Slisa, amb un contracte tutelat i ara diversificat amb més empreses i que ha comportat la pèrdua de llocs de treball i l'empitjorament de les condicions laborals. A això s'hi suma, segons els sindicats, el descens del 80% del transport de les mercaderies en els últims tres mesos causat per la posada en servei de l'alta velocitat fa un any i un transport de passatgers molt escàs. La Maria José Magro és una de les afectades que després de 13 anys ha perdut la feina. "M'oferien 10 hores el cap de setmana però amb això no puc viure". A la corda fluixa es troba el marit de Carmen Aguilera, que explicava que treballa a Cervera i amb els canvis dels contractes la nova empresa podria despatxar-lo després de 24 anys, com a tres companys més. En solidaritat amb els afectats hi havia l'Elisa, la dona de Francisco Ros, avui jubilat, qui es va encarregar del manteniment de l'estació i va viure el declivi. Elisa recorda que s'han perdut molts treballadors.

El secretari general del sector públic, Manel Fages, considera que Adif "està deixant morir" i reclamaven "no a la liberalització en defensa de l'activitat de Portbou, en defensa dels llocs de treball". Per Salas, l'estació és un punt estratègic amb els equipaments necessaris perquè s'aposti per les mercaderies i transports de passatgers. L'homòleg de Cervera, Jean Claude Portella, també lamentava que els trens no continuïn quan arriben a la frontera i recordava que els problemes són comuns.

"No volem que desertitzin Portbou i el seu entorn quan amb el tren podrien viure" deia el secretari de la unió intercomarcal de Girona de CCOO, Bartomeu Compte. Per això reclamen compromisos, que es potenciï el trànsit de mercaderies recordant que la línia del TAV serà insuficient. En passatgers, volen que la línia tingui continuïtat cap a França, unit Portbou i Cervera i que deixi de ser una línia "mínima" i "folclòrica".