El Pení de Roses ha tornat a recuperar la silueta que va tenir durant cinquanta anys, almenys de forma temporal. De nou, damunt del puig hi ha dues esferes que protegeixen els radars de l'exèrcit de l'aire. El motiu és que estan instal·lant un nou radar d'última generació i, per això, fins que les obres no estiguin acabades i els tècnics assegurin que la nova antena està plenament operativa, hi tornarà a haver dos radars a l'Esquadró de Vigilància Aèria (EVA) 4. El comandant cap de l'esquadró de Roses, José Carlos Rodríguez, ha explicat que durant un temps, l'antic i el nou radar coexistiran. "Som els ulls i les orelles del sistema de control aeri, no podem deixar de funcionar", afirma. El radar forma part de la xarxa de l'Estat i està integrat al sistema de defensa de l'OTAN.

Les dues cúpules que protegien de les inclemències meteorològiques els radars s'havien convertit en part del paisatge de la serra de Rodes. La silueta es va acabar amb l'arribada dels radars 3D, perquè ja no calia tenir dues antenes protegides amb cúpula. La substitució de l'actual radar per un altre d'última generació ha fet que, durant un temps, al Pení hi torni a haver dues esferes. "Primer, es va instal·lar el radom provisional i, després, es va començar a muntar la cúpula de l'assentament definitiu", ha explicat el comandament cap de l'Esquadró de Vigilància Aèria (EVA) 4 de l'exèrcit de l'aire.

Dins l'esfera provisional, hi gira el radar antic que, per ara, és el que continua captant qualsevol moviment a l'espai aeri i comunicant les dades, tant la detecció d'algun eco com la identificació de l'aeronau. Els operaris treballen en la construcció del radom -la cúpula- que acollirà la nova antena. "És un element de protecció, permet el pas de les emissions i evita que les inclemències meteorològiques malmetin el radar", ha explicat el comandant.

Zona de risc extrem

En el cas de Roses, aquesta cúpula és especialment important perquè les fortes ratxes de vent i la proximitat amb el mar fan que l'exèrcit de l'aire consideri que aquest EVA està situat en una zona de "risc extrem". "Un cop muntat el sistema de protecció, vindrà l'antena nova i s'instal·larà en el seu emplaçament definitiu", ha detallat Rodríguez. Aleshores, començarà la posada en marxa del nou radar, que forma part de la xarxa d'EVA de l'estat espanyol i també de l'OTAN. Els dos radars conviuran fins que la nova antena ja funcioni a ple rendiment. Llavors, desmuntaran el radar antic i la cúpula que de moment l'acull i quedarà amb una sola esfera.

Els EVA estan operatius les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any. La informació s'envia a centres de control -tant militars com civils- per tenir situades totes les aeronaus que estan volant.

L'operativitat de l"EVA de Roses és superior al 95% i, segons detalla Rodríguez, a l'aquarterament hi ha una plantilla de 80 persones que fan torns rotatius. Per assegurar que el personal està preparat per fer front a imprevistos, provoquen errades previstes al radar per avaluar la reacció i, a més, compten amb un generador potent i dipòsits de combustible per fer front a apagades energètiques.

Els radars de nova generació s'anomenen 3D, perquè n'hi ha prou amb una antena que consta de dues parts. Per una banda hi ha l'anomenada antena passiva, que és la que capta qualsevol eco d'objectes volant, i l'altra part radar secundari, que és el que interacciona amb el sistema de comunicació de l'aeronau i la identifica.

Això és resultat dels avenços tecnològics perquè abans calien dues antenes i, per tant, des cúpules. Una per a la direcció, l'azimut, i l'altra per a l'altura.