Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

vuit anys per elaborar el prug

vuit anys per elaborar el prug

vuit anys per elaborar el prug

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google

Joan Ball-llosera

La Plataforma Defensem Catalunya fa costat i dóna suport a l'oposició ciutadana i empresarial al Pla Rector d'us i Gestió del Cap de Creus (PRUG). Considera que el Pla Rector d'Usos i Gestió pateix un defecte de forma greu, atès que no ha seguit el procés reglamentari, causant indefensió a les persones i entitats afectades per aquesta normativa prohibicionista i fiscalitzadora, impròpia i inadequada per un territori tan singular com el del Cap de Creus.

El Consell de Cooperació del Parc Natural del Cap de Creus fa més de tretze anys que no es convoca i s'ha assabentat per la premsa del PRUG que havia d'haver estat sotmès prèviament al seu vistiplau abans de treure'l a exposició pública i obrir el període d'al·legacions. La Generalitat ha passat per sobre de la Llei del Parc Natural del Cap de Creus enl no convocar el Consell de Cooperació abans de publicar el Pla d'Usos.

D'altra banda el Pla Especial del Cap de Creus es va aprovar el 2006. L'Administració ha tingut 8 anys per preparar aquest PRUG i ara vol que en només 45 dies, la societat civil s'estudií el que el Govern ha tingut vuit anys per preparar: És impossible fer un Pla d'usos ben fet en només 45 dies i sense comptar amb un estudi d'impacte socioeconòmic.

La Plataforma considera vergonyós i inadmissible, que el que no s'ha fet en vuit anys ara es vulgui fer en 45 dies. Això que acaba de fer el govern publicant aquest PRUG de pressa i corrents ho considerem una burla, un menyspreu a la ciutadania, una bufetada a la bona fe i, a la participació ciutadana i democràtica en els assumptes de l'administració.

El bon estat dels fons marins al Cap de Creus permet un Pla d'usos dins uns paràmetres més racionals, tot i que l'objectiu d'un Parc Natural es la protecció de la Natura, la millora dels ecosistemes i l'augment de la biodiversitat, entenem que aquests no són els seus objectius finalistes, com alguns manifesten, atès que no s'ha d'oblidar que la raó principal que obliga en alguns casos a crear figures de protecció és la de millorar la qualitat de vida de les persones que viuen a l'entorn o amb contacte amb aquesta Natura. Sent aquest, òbviament, l'objectiu finalista de qualsevol figura de protecció, cal estudiar a fons quines repercussions negatives pot tenir un Pla d'Usos en el Cap de Creus envers les activitats tradicionals del Territori, del contrari aniríem contra la qualitat de vida de les persones i crearíem un Parc insostenible, un altra Parc considerat com un castic per la gent del territori, com passa en altres Parcs naturals de Catalunya que, estan condemnats a un replantejament en la seva gestió, pel fet que de continuar així, tard o d'hora no podran justificar per mes temps el seu fracàs.

No s'ha de caure en el parany de confondre la preservació i millora del estat del nostre Patrimoni Natural amb la creació de Santuaris que només serveixen per satisfer en exclusiva ideologies minoritàries que acaben desplaçant altres ètnies històricament arrelades en el territori.

Aquests Pla d'Usos i Gestió del Cap de Creus en exposició publica fins al 25 de Novembre, guarda molta similitud amb el simulacre de Pla d'Usos que es va intentar imposar a les Illes Medes l'any 2002 per encàrrec de la Generalitat al Ministeri de Foment. Llavors l'oposició del territori va obligar l'administració a derogar l'ordre publicada en el BOP abans de prescriure el termini d'al·legacions e impugnacions.

Si abans la Generalitat va fer retirar el Pla d'Usos de les Illes Medes, ara te l'ocasió de estar a l'alçada de les circumstàncies i retirar aquest PRUG del Cap de Creus, fins que s'hagi elaborat un altra de més adequat a la finalitat que s'ha de perseguir i les característiques del territori. És la segona vegada que es comet el mateix error i, no val cap excusa per no retirar-lo i tornar-lo a refer plegats amb el territori.

Per raons d'higiene democràtica, tot i que també per Llei, és indispensable la participació pública en matèria de Medi Ambient, l'administrat te tot el dret a participar a l'hora de regular les activitats en el Medi Natural , això no s'ha fet, vulnerant així la mateixa normativa al respecte.

Demanem al Govern de Catalunya que retiri i deixi en suspens aquest PRUG, fins que se n'hagi consensuat un altre de més adequat i respectuós amb la indispensable i necessària participació pública.

Tracking Pixel Contents