11 de desembre de 2014
11.12.2014

Figueres quantifica en més d'1 milió d'euros els desperfectes de la llevantada

L'ajuntament encarrega un estudi per saber si el TAV o l'AP-7 han influït en la riuada que va provocar l'esvoranc

11.12.2014 | 13:32
Figueres quantifica en més d'1 milió d'euros els desperfectes de la llevantada

Figueres ja té un primera quantificació dels danys que va causar la llevantada. El consistori calcula que caldran 1.041.500 euros per reparar tots els desperfectes provocats per l'aiguat en béns i edificis municipals. L'alcaldessa, Marta Felip, ha explicat que reparar l'esvoranc de la Rambla costarà uns 330.000 euros però continua sense poder dir quan estarà arreglat. L'ajuntament ha encarregat un estudi per saber si les obres de l'alta velocitat o l'ampliació de l'autopista AP-7 han influït d'alguna manera en la riuada que va provocar l'esvoranc. Tot i això, creuen que la causa principal de l'esfondrament és el remolí d'aigua que es va originar al voltant de la base del monument a Monturiol.

Encara són dades provisionals però deu dies després de l'aiguat que va provocar nombrosos desperfectes a Figueres, l'ajuntament ja té una primera estimació dels diners que caldran per reparar-ho tot. L'alcaldessa, Marta Felip, ha detallat que la factura supera el milió d'euros, entre reparar l'esvoranc, els edificis municipals afectats, restablir les infraestructures malmeses o esmenar les llums de Nadal que ja estaven instal·lades i es van espatllar.

Per a via púbica, parcs i jardins, creuen que necessitaran 330.000 euros; 204.000 per a edificis públics de titularitat municipal com escoles, biblioteca o equipaments esportius; per a restablir infraestructures de serveis municipals caldran 155.000 euros i una inversió de 22.500 euros per a les llums nadalenques. El consistori creu que canalitzar de nou la riera Galligans, reparar el mur esfondrat, recuperar la volta i urbanitzar de nou la superfície de la Rambla afectada per l'esfondrament, costarà 330.000 euros.

Felip ha explicat que en aquests deu dies els esforços s'han centrat en garantir la seguretat i assegurar que si tornava a passar aigua per la riera no causaria més desperfectes. En paral·lel, han començat a fer els estudis geotèrmics i s'han posat e contacte amb un especialista en recuperació de voltes històriques per elaborar el projecte de reparació de l'esvoranc de 40 metres quadrats de la Rambla. Fins que no estigui enllestit, no sabran amb exactitud quant costarà ni tampoc el temps que trigarà la Rambla a recuperar la normalitat.

"No podem posar terminis, fins que no tinguem clar com s'han de fer les obres, no ho podem saber, el que volem és que siguin tan aviat com sigui possible", ha afirmat l'alcaldessa. Una de les possibilitats que contemplen és que el projecte prevegi arrodonir la base del monument a Narcís Monturiol que hi ha al final de la Rambla. D'aquesta manera, si hi ha crescudes grans de cabal, esperen que impedeixi menys el pas de l'aigua i s'eviti un nou efecte remolí.

Felip ha explicat que concorreran a diverses línies de subvencions per a conseqüències de catàstrofes naturals tant de l'Estat com de la Generalitat per cobrir la despesa. A més, assegura que tenen el compromís de la Diputació per aprovar una ajuda d'urgència per acabar de cobrir el 100% de la factura. Així, esperen poder arreglar tots els danys sense haver de fer ús de fons municipals.

TAV i AP-7

L'Ajuntament de Figueres ha encarregat un estudi a especialistes en enginyeria d'aigua (la consultora ABM) per determinar si les modificacions provocades per la construcció de l'estació del Tren d'Alta Velocitat i l'ampliació de l'autopista AP-7 han pogut influir d'alguna manera en la riuada. Segons ha detallat el gerent d'urbanisme, Xavier Ludevid, les dues infraestructures han representat algunes modificacions en relació a cursos de rieres i canalització d'aigües. En concret, l'AP-7 ha afectat al riu Manol i l'alta velocitat porta l'aigua fins a la riera Galligans. "Sense pressuposar res, però volem saber si han tingut algun tipus d'implicació en la riuada", ha afirmat Felip.

L'alcaldessa ha explicat que algunes cases properes a la plataforma del TAV han patit diversos episodis d'inundacions des que es van fer les obres i volen esbrinar si pot ser conseqüència d'alguna desviació d'aigües. La riera Galligans rodeja l'estació de l'alta velocitat i després passa soterrada pel mig del nucli urbà de Figueres. "Si es demostra que afecta, serà el moment de demanar responsabilitats a Adif", ha afirmat Felip.

Un miler de particulars i empreses

Marta Felip ha recordat que l'episodi de pluges va ser excepcional i ha posat xifres sobre la taula per demostrar-ho: la Guàrdia Urbana va rebre 504 avisos i els Bombers van fer 174 sortides a la ciutat.

A banda dels desperfectes en edificis i béns municipals, també hi van haver particulars i empreses que van patir les conseqüències del temporal. Felip ha detallat que, segons dades del Consorci de Compensació d'Assegurances, un miler de figuerencs han declarat danys.

Aparcament tancat

L'alcaldessa ha explicat que l'aparcament del passeig Nou continuarà tancat fins que l'empresa concessionària aporti documentació que demostri que és segur i que no hi ha cap risc per a usuaris. Felip ha detallat que han obert un expedient informatiu per esbrinar què va passar i que analitzaran gravacions de l'empresa per concloure si es va actuar amb imprudència.

A més, també plantegen fer obres -apujar la rampa uns 20 centímetres i instal·lar comportes estanques- per solucionar els problemes d'inundacions.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema