Un grup de comerciants i empresaris han creat una nova associació, 9grup, com a alternativa a l'actual Comerç Figueres. El seu president, Joan Ceballos, diu que no es tracta de competir però admet que alguns de la quinzena d'associats que en aquests moments tenen estan "desencisats" amb el model de la històrica associació. La iniciativa, que va néixer fa un any com a "marca comercial", s'ha constituït oficialment i espera arribar fins a la cinquantena d'integrants. Entre els reptes, s'han marcat millorar la comunicació entre els establiments i l'administració i ajudar a dinamitzar els negocis "no només del centre sinó també als afores".

Motivar els clients i fer accions que repercuteixin directament en els negocis. Així és com, segons Ceballos, un grup de propietaris d'establiments de la ciutat van posar-se en contacte amb ell. Ceballos havia format part durant molts anys la televisió de Figueres i quan aquesta va tancar va crear una assessoria. "La gent em coneix i van venir a mi a dir-me que es podia fer d'una altra manera i que no estaven contents amb com estaven anant les coses", explica. Aleshores es va crear "la marca" sota el paraigües de la qual anaven fent accions.

D'això ja en fa més d'un any i, assegura, durant aquest temps fins a quinze establiments -alguns dels quals estaven associats a Comerç Figueres i d'altres que no- s'han afegit al projecte, que ara s'ha constituït legalment en forma d'associació. Entre ells, hi ha establiments del centre com la Joieria Quintana, Valosport, Calçats Madern, la carnisseria Garnatxa o la botiga de complements Aïta, entre d'altres. La majoria estan ubicats al centre però ja estan rebent noves peticions d'altres punts. "En pocs mesos arribarem a la cinquantena", insisteix Ceballos.

"No hi anem en contra"

"No es tracta d'anar-los a treure associats. Ells tenen uns 200 associats però a Figueres hi ha molts més comerços i crec que podem conviure tots. Cadascú amb el projecte que cregui més interessant", afegeix. En aquest sentit, recalca que no busquen l'enfrontament sinó de que molts establiments consideren que les quotes que paguen no reverteixen correctament en promoció pels seus negocis o que no hi ha prou comunicació amb l'Ajuntament. "A vegades, no saben ni que els hi començaran obres a la vorera del davant", assegura.

Dinamitzar el sector

Per això, s'han marcat com a prioritats fer tasques de dinamització pels seus associats a través de cursos i de trobades permanents però també fer-ne amb l'Ajuntament. "Ja ens hem reunit amb l'alcaldessa, Marta Felip, i hem demanat poder optar també a ajuts econòmics", diu Ceballos, que va ser escollit president en una junta formada per cinc integrants. A més, diu que no faran aportacions econòmiques a cap esdeveniment privat sinó que "tot revertirà en els comerços associats". "Volem tornar al que hi havia abans, amb fires i activitats també fora del centre", insisteix. Per això, estan treballant per fer al setembre un gala al teatre Jardí perquè les botigues puguin mostrar les seves col·leccions.