El projecte "illARgonauta" de l'institut Illa de Rodes de Roses es va endur ahir el premi principal de l'onzena edició del premi d'experiències educatives Josep Pallach de Figueres. El guardó, valorat en 5.000 euros, ha considerat que es tracta d'una aposta "trencadora" dels esquemes organitzatius al batxillerat, per donar importància a la transversalitat de les assignatures. La inciativa, que ja ha guanyat altres premis, vol donar a conèixer els grans mites grecs i les seves representacions pictòriques alhora que integra el món de la realitat augmentada i l'ús de noves tecnologies i les xarxes socials. A l'edició d'enguany s'hi havien presentat una vintena de treballs i el jurat va decidir concedir un accèssit dotat amb 1.000 euros al projecte "Un far en la geometria", realitzat per Jordi Font de l'IES Baix a Mar de Vilanova i la Geltrú.

"Després de veure casos de detencions com la que vam presenciar divendres d'una noia de 18 anys plenament integrada a la ciutat i estudiant, més que mai hem de posar en valor el poder de l'educació com a eina de cohesió en municipis amb tanta diversitat com Figueres", va assegurar l'alcaldessa, Marta Felip. Els guardons busquen, precisament, valorar aquells projectes i experiències educatives que destaquin per la innovació i ahir ho van premiar de nou.

De la vintena de treballs, el premi millor valorat va ser per la iniciativa dels professors Francesc Nadal i Jenny Triviño. El projecte, iniciat el curs 2012/2013 amb alumnes de batxillerat, aplica la realitat augmentada al món dels clàssics. "El món del màrqueting tot sovint utilitza referents clàssics quan anomena els productes... tanmateix, l'actual organització del pla d'estudis dels estudiants de Batxillerat no facilita estudiar Economia i Llatí al mateix temps sense ser matèries excloents", expliquen al blog del projecte (http://illargonauta.blogspot.com.es/). "illARgonauta" ja va rebre un premi al Mobile Learning Awards d'aquest any i el 2014, com a millor experiència educativa amb dispositius mòbils.

La gran qualitat dels treballs presentats va propiciar que se'n premiés un de forma excepcional. El guardó va ser per al projecte de Vilanova i la Geltrú que "millora els resultats de les proves de competències bàsiques per als estudiants de 4rt d'ESO".

Enguany, a més, s'hi han incorporat dos nous premis : el d'articles periodístics de caire educatiu transversal Josep Pallach, atorgat per l'Ajuntament de Palafrugell a Xavier Besalú per l'article "Són culpables els malalts de càncer del dèficit sanitari?"; i el primer Premi de narrativa curta sobre compromís social Josep Pallach, atorgat per l'Ajuntament de Begur a l'alumne d'ESO de l'INS Baix Empordà de Palafrugell, Albert Teixidó, per l'obra "La Roser i en Bru, una parella especial".

Una edició conjunta

Paral·lelament, els tres ajuntaments i la Fundació Josep Pallach han signat un conveni de col·laboració per promocionar-se conjuntament i crear la primera edició conjunta dels premis. L'objectiu és incentivar la recerca i l'estudi en l'àmbit educatiu, a banda d'enaltir la figura de Josep Pallach (1920-1977), un polític i pedagog figuerenc compromès socialment que va defensar uns valors democràtics i pedagògics avançats als seus temps.