Fa just tres anys que és alcaldessa. Primer a mig mandat i ara com a cap de llista però lluny de la majoria absoluta aconseguida per Santi Vila. La situació a portat a pactes similars als de 2007. Llavors la sociovergència va ser efímera. Què ha canviat?

D'això n'hem parlat molt amb en Pere Casellas perquè podria sobtar una mica de la manera brusca com va acabar el pacte al 2009. El que no podia ser és que tornés a passar perquè la ciutadania no ho entendria. Vam parlar molt i ha d'anar bé per molts motius. Primer, perquè les persones som diferents, abans hi havia en Santi Vila i el mateix tinent d'alcalde ha evolucionat en aquests anys a l'oposició. Ara hi ha una priorització del consens més els personalismes. Els programes són molt semblants. Si les actituds són bones i hi ha diàleg, ha d'anar bé.

Dues dedicacions exclusives amb només tres regidors i un càrrec de confiança a disposició del tinent d'alcalde, són concessions que es van haver de fer?

Nosaltres entenem que la figura dels regidors de fa 15 anys que era més testimonial fa temps que ha deixat d'existir. Si la gent ens pogués acompanyar el dia a dia veuria que les jornades laborals d'un regidor abasten més que una jornada. Ara els regidors estan portant de primera mà la gestió de l'Ajuntament i d'aquí les dedicacions i els perfils de regidors. Com a regidor de Cultura, tenim una persona experta en l'àmbit; el regidor d'Esports, amb una llarga trajectòria; el regidor de comunicació, que ha estat professional del món de la comunicació o un regidor de rendes i recursos humans, que és advocat i que ha estat treballant en fiscalitat. És a dir, l'Ajuntament va just en personal tècnic i directiu i aquesta incorporació dels regidors experts en l'àmbit fa que hi hagi una dedicació clara en la gestió. No és qüestió de xifres sinó del que estan aportant. Crec que això s'ha de retribuir.

Més enllà del pacte, hi ha membres d'Unió al si del Govern. Alguns com Manel Toro ja han marcat distància en diverses ocasions. Perilla el propi grup municipal?

Mai podrem arribar a saber què hauria passat si haguéssim anat separats o quins suports hauria tingut Unió. Per tant, els set regidors que té CiU han per la coalició. El fet que després es trenqui la federació a nosaltres a nivell de ciutat ens és indiferent. El programa és el mateix. Si en Manel hauria preferit o no anar separat, no ho sé. Això és cosa seva. Dissoldre el grup no es pot, per tant qualsevol cosa que ell volgués aportar diferent de CiU hauria de fer-ho des d'una regidoria no adscrita. Entenc que això no beneficiaria gens a ningú. Crec que així arribarem fins als quatre anys.

Van signar un acord amb el PP del qual la portaveu es va acabar desvinculant. És el preu de no tenir majoria buscar acords amb un partit, a priori antagònic?

La lectura que vam fer dels resultats és que la ciutat ens va demanar incorporar més gent. No són èpoques de majories absolutes. El 2011 era una realitat completament diferent. El 2015 ens trobem amb un altre context. Un mandat on no podíem fer més que el que s'havia projectat al 2007-2011, un candidat diferent i un context econòmic dolent, una marca CiU que no estava en els seus millors moments. Hi ha un mandat clar: ciutadania vol que governi CiU i partir d'aquí s'hi havien d'ajuntar altres grups. Vam incorporar PSC tot i que el primer consultat va ser ERC però en aquell moment no va poder ser. També vam parlar amb Compromís, de fet a Monfort i se li va oferir la regidoria d'Habitatge i personal amb dedicació i ens va dir que no. Hauríem incorporat des de les més esquerres fins a l'altra banda, que és el PP. Ells ens va dir que sí en un principiperò el que va passar es conegut: la portaveu al moment de votar es va tirar enrere però el pacte està signat i hi ha un regidor que vol complir-lo i exercir-lo. Ve a les juntes, fa aportacions al pressupost i ens acompanya en els temes que considera prioritaris.

Els acords puntuals podrien acabar amb un pacte?

De moment, no. De moment, hem de prioritzar la ciutat. Volem aprovar aquest pressupost i portar a terme el pla d'acció de Govern. Tenint en compte la situació política general, crec que si tenim un govern estable a la ciutat, incorporar altres partits no havent-hi unes necessitats externes que t'ho facin fer, ara mateix no és el moment.

Gairebé tots els municipis els han aprovat els pressupostos. Què prioritzarà Figueres? Quins suports preveu tenir?

És tema de dates. Ja hem parlat amb un parell de grups i seguirem per veure què els semblen els números que plantegem, a veure si podem aconseguir el seu vot a favor o, almenys, l'abstenció. El pressupost de 2016 és d'un nou projecte de govern pels propers 4 anys fet conjuntament CiU i PSC, posant en comú programes electorals i, per sort, hem trobat molts punt de coincidència que fa que pràcticament no haguem hagut de discutir res. Per un costat, priorització absoluta de les àrees de serveis a les persones: cultura, serveis socials, joventut i infància. Per l'altra, els serveis urbans, l'espai públic. És una de les coses on Figueres encara té el repte d'aconseguir uns bons nivells de qualitat en gran part degut a aquest contracte d'Ecoserveis, que ens caduca i és caduc. Es va fer fa quinze anys, crec que s'hauria d'haver fet d'una altra diferent i ara notem que hi ha una pressió sobre aquests serveis perquè no podem atendre les necessitats d'una ciutat de 45.000 habitants. Hem de fer un salt de qualitat important.

La concessió caduca l'octubre d'aquest any. Quines opcions hi ha sobre la taula?

Els plans de gestió estan fets i a finals d'aquest mes ha d'estar acabat l'estudi que hem demanat per analitzar quina forma de gestió seria més bona per cada un dels serveis. Tenim tres serveis: el paquet de recollida d'escombraries, l'enllumenat i els parc i jardins. En el seu moment es va decidir fer junt per les circumstàncies que fos. Nosaltres abans de decidir si van junts o separats, hem estudiat quina és la manera més òptima per aprofitar recursos i incrementar servei perquè cal més neteja i renovar tot l'enllumenat. Pel que fa a la recollida d'escombraries també suposarà renovar tota dels vehicles, maquinària i una nova manera de fer. Estem a la fase final.

Abans de les darreres municipals es va fer el primer enderroc d'una de les cases d'Incasòl al barri de Sant Joan però no se n'esperen de nous de moment. Què ha passat amb el compromís que deien tenir amb Territori?

El compromís hi segueix sent però l'Ajuntament té un nou Govern i la Generalitat està en funcions. Entenem que aquest pla requereix sentar unes bases molt fermes i això és el que ens ha fet parar uns mesos i centrar-nos més a atendre la desocupació del bloc de Mandri. Ara tornarem a anar a la Conselleria, el que passa és que no acabem de veure els interlocutors ferms. Això és el que ens té una mica parats. Començar perquè d'aquí dos o tres mesos et canviïn les coses... Volem un pla amb tot el cercle tancat, tant pel què fa als enderrocs com als reallotjaments. Per això, necessitem interlocutors fixos perquè és una acció important.

Parlem de les ocupacions de pisos. La problemàtica se segueix estenent per la ciutat?

Hem de seguir a l'aguait perquè hi ha ocupacions puntuals. Hi ha una població flotant que ho fa com a pràctica social i els treus d'aquí i se't posen allà. Serem molt durs en aquest sentit perquè Figueres no sigui una ciutat on sigui possible ocupar il·legalment. Hem tingut èxit en tres blocs sencers però n'hi ha de puntuals d'una gent que es resisteix a deixar de fer aquesta pràctica per anar a viure a les cases de familiars o anar a un lloguer social.

El nou Pla General està aturat des d'abans d'eleccions.

En les properes setmanes es convocarà la plaça de director/a d'Urbanisme, que és qui ha d'impulsar aquest pla. Tan bon punt tinguem això ens posem amb el pla perquè tres anys seran necessaris fins a l'aprovació definitiva perquè el que no voldríem és quedar encalvalcats entre dos mandats.

Quins seran els projectes prioritaris d'aquest mandat?

El pavelló i la casa Natal de Dalí són les prioritats. Per això, al pressupost de 2016, la nostra proposta és incorporar 1,5 milions per començar-lo amb força, de manera que amb dos anys pugui estar acabat. També voldríem accelerar per tenir un nou espai amb, el cobriment de la pista del Cusí. Després, allò que projecta la Figueres més internacional i turística: la casa natal. Un espai amb usos polivalents que ens permetria posar en ús un edifici que tenim des de fa més de 25 anys. Per això, tenim destinat un milió en aquest pressupost i per al 2017 un altre, amb col·laboració privada i de la Diputació.

I la capital del Circ. Serà una realitat a curt termini?

Volem el museu del circ. Creiem que també sumaria als espais turístics-culturals. Estem en les bases de definir com hauria de ser el museu i quin edifici seria un bon emplaçament per posar-lo i pressupostar. Hem pogut avançar en la casa Natal perque ja hi havia un projecte museístic. Això és al que ens dedicarem aquest 2016 perquè al 2017 es pugui plantejar.

Parlant de temes artístics, fa dos anys que la posada en marxa del Conservatori està aturada.

Ara s'ha adjudicat a la Fundació Clerch i Nicolau i hem de definir necessitats reals i demanda però estem al mes de gener així que al setembre hauria de començar.

Fa temps que a la Guàrdia Urban es viu un clima enrarit. Els cos està tensionat? Els conflictes continuen?

Es preveu incrementar en cinc agents la plantilla a aquest pressupost i als propers de manera que en quatre anys puguem complir amb vint efectius més que són absolutament necessaris. Tenim la Guàrdia Urbana molt tensionada. El clima laboral sembla que s'ha pacificat una mica però la realitat és que estem demanant molt als agents. Si ho comparem amb poblacions menors tenen més agents, per tant és necessari. A més, així podrem aconseguir el patrullatge a peu que se'ns està demanant.