No és gens estrany trobar-se navegant en una petita embarcació per cales i caletes de la mar d'amunt i, de sobte, en ple Cadaqués o cales tan reconegudes com Taballera i cala Prona, rebre un missatge que ens comunica que, contràriament al que diuen els mapes de navegació, ens trobem a França. Per això, a banda d'aparèixer l'operador francès, arriba fins i tot un missatge informant de com comunicar-se amb el consolat o ambaixada espanyola al país veí. La situació, que no sempre es repeteix al mateix lloc ni li succeeix a tothom, es deu, segons Vodafone i Telefònica, al fet que les ones de telefonia no hi entenen de fronteres marítimes i que fins a 22 quilòmetres de la costa, es poden produir interferències amb el país amb el qual es té frontera. També, afegeixen, poden influïr-hi les condicions meteorològiques com el vent. Malgrat això, afirmen que no han rebut reclamacions en aquest sentit i que, en cas d'emergència, el 112 seria operatiu.

La situació no és nova però la gran implantació d'aquests aparells fa que cada cop més sigui habitual revisar el correu o les xarxes socials mentre s'està de vacances en una de les exuberants platges de la Costa Brava. Tot i que aquesta contradicció no es produeix a tot arreu, la majoria d'alcaldes i usuaris afectats coincideixen que es produeix en alguns punts concrets com la zona de l'antic Club Med a Cadaqués, a l'entorn del Far del mateix municipi o a les cales situades entre Galera i Prona. També, però, es produeix en indrets en terra com el monestir de Sant Pere de Rodes o a la zona de Puig ?d'Esquers, a Llançà, entre d'altres.

Les operadores Vodafone i Telefònica -Orange no ha atès la petició d'aquest diari- afirmen que hi ha un límit establert per l'organisme regulador on poden haver-hi interferències lluny de terra. Malgrat això, des de Vodafone asseguren que la majoria dels seus clients compten amb un servei de Roaming que cobriria aquestes situacions. A més, tant ells com Telefònica asseguren no haver rebut cap reclamació per haver-se cobrat un servei com si s'estigués a l'estranger. En tot cas, Vodafone diu que si passés els seus usuaris podrien reclamar. Telefónica, a més, afegeix que aquesta situació és habitual en zones frontereres i que no es deu a problemes de cobertura. En tot cas, recorden que els missatges alerten de la situació per tal que els usuaris no facin servir serveis (com internet) que els podria implicar un sobrecost.

En aquest sentit, l'alcalde del Port de la Selva, Josep M. Cervera, explica que en alguna ocasió els municipals han hagut de fer una trucada tot i estar amb cobertura francesa. El de Llançà, Guillem Cusí, diu que hi ha alguns punts de muntanya on passa i que, en canvi, quan en alguna ocasió ha anat a la banda francesa amb barca just després de Portbou ha rebut el senyal francès sense interferències. En canvi i contra tot pronòstic, a la Jonquera, molt propera a l'Estat francès l'alcaldessa, Sònia Martínez, diu que no els consten incidències en aquest sentit ni tan sols al Pertús, que té una part francesa. En alguns punts de muntanya, en canvi, reconeix que es possible que en alguna ocasió passi. El mateix passaria, paradoxalment, a Portbou on, segons l'alcalde, Josep Lluís Salas, si passa, és només puntualment.