La plataforma Defensem el Tren de l'Empordà, molt activa entre 2005 i 2015, ha decidit reactivar-se per reivindicar una millora general del tren al territori i la connexió amb França. Demanen que la gent doni suport a la plataforma per aconseguir «millorar les interconnexions entre Portbou i Cervera i coordinar molt millor els horaris entre Renfe i la SNCF». La plataforma s'està coordinant amb altres entitats similars de la Catalunya Nord.

Fa unes setmanes es va produir una mobilització per reclamar que els trens entre Portbou i Cervera es coordinin i no obliguin els usuaris a desplaçar-se el quilòmetre i mig que els separa, molt sovint a peu, perquè no hi ha trens. La plataforma espera intentar ajudar a resoldre aquesta problemàtica. No només es demanen més trens, sinó que estiguin coordinats amb França.

«Es tracta de tornar a fer gran aquesta plataforma per seguir bategant i reivindicant», han manifestat, buscant millores a les línies R11 i RG1 entre Girona, Figueres, Portbou, Cervera i Perpinyà.

«És indispensable enfortir la plataforma Defensem el Tren de l'Empordà i poder millorar adequadament una línia del tren molt estratègica, amb moltes potencialitats de futur, la qual necessita importants canvis estructurals i de manteniment per poder donar un bon servei a la gent de les nostres contrades» a banda de «fer possible una comunicació fàcil i senzilla entre els diferents territoris de l'eurodistricte i l'euroregió».

En aquests moments treballa conjuntament amb la plataforma Usagers du train Perpinyà Cervera Portbou i altres moviments en defensa del transport públic de l'Estat francès.

Una lluita molt activa

La plaforma de l'Alt Empordà va néixer el 2005 i durant deu anys va portar a terme una lluita molt activa. El 2008 va aconseguir fer una consulta popular a Figueres per tal de defensar el manteniment de l'Estació del tren del centre. La consulta es va guanyar àmpliament i es va aconseguir, asseguren, que no es tanqués el que consideren «una infraestructura bàsica per a la mobilitat social de proximitat, no només de Figueres, sinó de tot l'Alt Empordà i la regió de Girona». El debat es va produir quan es construïa l'estació del tren d'alta velocitat.