L'Ajuntament de Bàscara estudia amb Trànsit quines mesures aplicar a l'N-II per tal que els vehicles hi circulin a menys velocitat. Una part ho fan fins i tot a més de cent quilòmetres per hora i això dificulta als vianants creuar la carretera amb seguretat. És l'assignatura pendent després d'aconseguir fa quatre anys la retirada dels camions d'aquesta carretera. Ahir, a la festa local instaurada per aquesta celebració, els veïns ho van recordar amb un sopar i una projecció d'imatges.

El trànsit de cotxes s'ha incrementat a l'N-II des de llavors però sobretot per la gratuïtat d'un tram d'autopista entre Girona i Vilademuls. Els vehicles o bé només circulen per aquest tram o bé surten per tornar a Figueres i evitar pagar-lo. El trànsit no ha suposat un problema però sí la velocitat a la qual se circula dificultant el pas de vianants i generant setmanalment petits accidents.

«Hi ha cotxes que van molt de pressa, alguns no es paren ni quan està vermell el semàfor», diu l'alcalde de Bàscara, Narcís Saurina.

A la carretera que creua el nucli hi ha tres passos de vianants, un d'ells amb semàfor, però als veïns els costa sovint arriscar-se a creuar per la velocitat a la qual circulen els cotxes. Fa quatre dies hi va haver el darrer accident. Saurina explica que són petits xocs. Un vehicle s'atura al pas de peatons i el de darrere no pot frenar i topen.

L'Ajuntament va fer un estudi que ha servit per constatar que a la velocitat establerta, quaranta per hora, hi circulen pocs cotxes. I una petita part ho fan sobrepassant els cent quilòmetres per hora. «Si vas a vuitanta o noranta, encara que es posi el semàfor vermell no et dona temps de frenar», constata l'alcalde.

L'estudi proposava diverses mesures per forçar els vehicles a respectar la velocitat indicada. Però la carretera és de l'Estat i per això des de fa un any estan en converses per trobar una solució. Fa un parell de mesos es van reunir amb responsables de Trànsit a Girona i pròximament es prendrà una decisió.

La causa de l'increment del trànsit no es deu només al fet que ja no hi circulin camions. L'alcalde ha explicat que principalment s'ha donat amb la gratuïtat de l'autopista en el tram de Girona fins a Vilademuls. L'increment de trànsit no el consideren un problema i estan molt satisfets del canvi que ha suposat la prohibició de circular camions. Les limitacions en altres trams de la via ha ajudat a evitar la «picaresca d'alguns camioners», constata l'alcalde, d'intentar circular-hi al·legant que anaven a fer provisió de combustible a algun punt proper.

Celebració dels veïns

Els veïns van celebrar ahir al vespre un sopar aprofitant la festa local que es va instaurar per celebrar la victòria dels camions. Es va recordar amb imatges la lluita de la plataforma Prou Camions! que va aconseguir que els camions de gran tonatge no puguin circular per aquest tram. L'alcalde ha explicat que la majoria de veïns, tot i ser festa, treballen i per això se celebra amb un sopar al vespre. Per això esperen que quan caigui en cap de setmana es pugui organitzar una festa grossa per celebrar el canvi que s'ha viscut a la carretera.

Els accidents s'han reduït. Les xifres facilitades per Trànsit dos anys després els situaven en un 85% menys d'accidents. Tot i això, una persona va morir en el darrer accident ocorregut en aquest tram en una topada múltiple entre quatre turismes i una furgoneta. El repte de la població és ara que els vehicles que hi circulen ho facin a menys velocitat.