El 65% de la demanda turística de Roses d'aquesta temporada ha estat del client francès. La població necessita no dependre tant del client francès i ampliar l'oferta que atrau un nou perfil de visitant que busca ser més actiu.

Una setantena d´empresaris, representants de sectors econòmics molt diversos, han participat en una reunió a Roses per potenciar encara més el municipi com a destinació turística capdavantera. La jornada sobre Roses model turístic al segle XXI, organitzada per l´Estació Nàutica Roses-Cap de Creus i Roses Comerç, s´ha dut a terme a l´Hotel Spa Terraza de Roses, i té com a objectiu impulsar un pla estratègic i accions innovadores.

El vicerector de la Universitat de Girona (UdG), José Antonio Donaire, ha obert la jornada amb una ponència sobre destinacions turístiques i s´ha dut a terme un debat amb empresaris i representants municipals presents a l´acte. Donaire ha destacat el context de canvi i la necessitat de nous plantejaments. Ha posat com a exemple altres països que ja han fet noves estratègies i ha recomanat avançar-se per estar preparats per a la nova demanda.

"Els turistes demanen molta oferta d´oci i experiències, abans venien per descansar però ara el perfil de turisme ha variat molt", ha remarcat. "S´ha de fixar com a prioritat un catàleg de productes ampli, complementari a l´allotjament i en el que el visitant se senti actor", hi ha afegit.

"Els turistes han canviat i a una part creixent no els hi agrada ser considerats com a turistes", afirma Donaire. "Roses està en el mapa turístic, ja és molt coneguda reconeguda i ara toca reinventar-se, fer un salt cap al nou turisme", ha conclòs.

El president de l´Estació Nàutica i de Roses Comerç, Miquel Gotanegra, considera que cal fer una reflexió profunda i marcar un nou camí. També posar més en valor el paisatge i la cultura, uns actius molt importants a la destinació.

També ha destacat la necessitat de desestacionalitzar i de no dependre tant del turisme francès, que aquesta temporada ha representat més del 65% de la demanda. Tant Donaire com Gotanegra han apuntat la necessitat d´atraure turistes de països molt diversos, a més del de proximitat i els més tradicionals.

A Roses un 76% de la població depèn del sector serveis i el turisme i el comerç són els principals motor d´ocupació.

Les conclusions a les quals s´arribi a les jornades es volen posar en pràctica en col.laboració amb l´Ajuntament. La primera trobada ha estat coordinada pel professor de la UdG i doctor en Turisme, Dret i Empresa, Marc Grijalvo.

Els empresaris de Roses volen fer un pas endavant per a la millora de la qualitat turística i perquè el municipi segueixi sent capdavanter.

Per aquest motiu, i davant les darreres dades que mostren una tendència a una davallada del turisme, es va acordar impulsar aquestes jornades, que tenen per objectiu posar sobre la taula el model turístic que es vol per als anys vinents a Roses; marcar un full de ruta per al desenvolupament d´accions que incideixin en la millora de la qualitat turística i trobar solucions a les problemàtiques que afecten el sector.

L´Estació Nàutica Roses-Cap de Creus i Roses comerç representen més de 200 empresaris del municipi.

En el marc de les jornades està previst que es duguin a terme cinc grans debats temàtics amb la idea de poder donar eines a empresaris i administració per als propers anys al voltant del desenvolupament turístic a Roses.

Nous debats

Els debats giraran al voltant del posicionament turístic del municipi i els atractius amb que es compta; i sobre la mobilitat. També s´analitzaran els diferents tipus d´allotjament i l´oci existent i s´abordaran questions com l´ocupació de la via pública i la venda ambulant, entre d´altres. Amb els resultats dels debats s´elaboran unes conclusions i després es presentaran públicament les accions que es proposen per desenvolupar en els propers anys.