Els empresaris de Roses han decidit fer front comú per tal d'avançar-se a la tendènci a la baixa del turisme buscant nous clients i ampliant l'oferta per ajustar-se a l'actual demanda. La població depèn excessivament del turisme francès que aquest any ha representat el 65% de la demanda. El sector va tenir ahir una primera reunió per reflexionar i buscar noves estratègies per al futur.

Una setantena d'empresaris, representants de sectors econòmics diversos, van ser presents a la jornada sobre Roses, model turístic al segle XXI, organitzada per l'Estació Nàutica Roses-Cap de Creus i Roses Comerç. Es va portar a terme a l'Hotel Spa Terraza de Roses. Té com a objectiu impulsar un pla estratègic i accions innovadores.

El vicerector de la Universitat de Girona (UdG), José Antonio Donaire, i professor a la facultat de Turisme, va oferir una ponència sobre destinacions turístiques i es va obrir un debat.

Donaire va destacar la necessitat d'avançar-se a la nova demanda, com estan fent altres països. En aquest sentit va manifestar que abans els turistes venien per descansar però que en aquests moments això ha variat i «demanen molta oferta d'oci i experiències». «S'ha de fixar com a prioritat un catàleg de productes ampli, complementari a l'allotjament i en el qual el visitant se senti actor», va afegir.

«Els turistes han canviat, i a una part creixent no els agrada ser considerats turistes», va remarcar Donaire. «Roses està en el mapa turístic, ja és molt reconeguda i ara toca reinventar-se, fer un salt cap al nou turisme», va concloure.

El president de l'Estació Nàutica i de Roses Comerç, Miquel Gotanegra, considera que cal fer una reflexió profunda i marcar un nou camí. També posar més en valor el paisatge i la cultura, uns actius molt importants a la destinació.

Tant Donaire com Gotanegra van posar de manifest la necessitat d'atraure turistes de països molt diversos, a més dels de proximitat i els més tradicionals per contrarestar l'excessiva dependència del turista francès. Al municipi, un 76% de la població depèn del sector serveis i el turisme i el comerç. Les conclusions de la jornada es volen posar en pràctica amb l'Ajuntament.

La primera trobada ha estat coordinada pel professor de la UdG i doctor en Turisme, Dret i Empresa Marc Grijalvo. L'Estació Nàutica Roses-Cap de Creus i Roses Comerç representen més de 200 empresaris del municipi.

Nous debats

Està previst que es duguin a terme cinc debats temàtics per donar eines a empresaris i administració. Giraran al voltant del posicionament turístic; els atractius actuals i la mobilitat. També s'analitzaran els diferents tipus d'allotjament i oci i s'abordaran qüestions com l'ocupació de la via pública i la venda ambulant, entre d'altres. Amb els resultats dels debats s'elaboran unes conclusions i després es presentaran públicament les accions que es proposen.