L'Ajuntament de Figueres va passar per alt l'informe negatiu d'intervenció que considerava il·legal i inassumible econòmicament l'increment salarial de la plantilla municipal que ahir va aprovar el ple. Els acords inclouen l'augment salarial als treballadors amb els sous més baixos, la plantilla del servei de neteja i a la Guàrdia Urbana a través del complement específic. Les millores es van aprovar amb dinou vots a favor (PDeCAT, ERC, CUP, PSC, PP, Compromís d'Esquerres i els dos no adscrits) i les abstencions de Cs.

L'informe de la interventora alertava precisament que amb l'acord de la mesa de negociació s'estava aplicant parcialment la catalogació de llocs de treball de 2012, que en estar suspesa no es pot aplicar. L'informe de la interventora recull jurisprudència anterior que demostra que l'acord amb els sindicats vulnera diverses lleis i que xoca amb la constitució.

A més, hi ha un segon informe de la secretària de l'ajuntament en el mateix sentit, en el qual s'apunta que «pot col·lisionar amb el principi d'igualtat de la constitució espanyola».

Per això, l'aprovació de l'acord va incloure una esmena per encarregar un informe jurídic que avalés aquest increment. El document haurà de justificar que el personal està desenvolupant més tasques que les recollides a les fitxes de treball. Precisament en l'informe de la interventora s'especifica que no s'adjunta cap informe tècnic ni jurídic. I que no s'està plantejant modificar la valoració dels llocs de treball sinó que es fa en relació a la catalogació aprovada el 2012 que continua suspesa.

«Els informes d'intervenció ens diuen que hi ha semàfors taronges a vèncer perquè aquesta catalogació de llocs de treball sigui legal», deia l'alcaldessa Marta Felip. Segons Felip, l'informe vol solventar precisament això.

L'oposició va votar-hi finalment a favor, malgrat els dubtes manifestats els dies previs, per una qüestió de «justícia social», van manifestar els diversos grups. Des del PSC, però, es va reconèixer obertament que entra en contradicció amb la llei, però tot i això hi van votar a favor. «Tenim dubtes, però hi estem disposats», va dir.

Al ple hi van assistir nombrosos treballadors de l'Ajuntament que van celebrar amb aplaudiments l'aprovació de l'acord signat el passat mes de setembre després de mesos de negociació.

L'aprovació de l'acord tanca el capítol de confrontacions entre els treballadors municipals i l'Ajuntament de Figueres. Les negociacions es van iniciar després de les protestes del personal, sobretot de la Guàrdia Urbana, que des de l'1 d'agost passat no fa hores extra. Els sindicats havien advertit que en cas que l'acord signat no s'aprovés emprendrien accions.

Mig milió de deute

Durant el ple d'ahir també es va posar sobre la taula el mig milió d'euros que l'Ajuntament deu a l'empresa que gestiona el dipòsit de cotxes abandonats, Transgruas Font.

La quantitat correspon a factures pendents entre el 2012 i el 2017.La quantitat correspon a factures pendents entre el 2012 i el 2017 Segons el regidor de Seguretat, Quim Felip, l'empresa ha presentat les factures recentment «malgrat tenir la obligació d'entregar-les en un màxim de quaranta dies». L'oposició va exigir responsabilitats al govern municipal per no haver fet el control pertinent ni ordenat el desvallestament dels vehicles dins el termini de dipòsit gratuït. Hi ha vehicles que s'hi van estar fins a dos anys, acumulant el sobrecost. L'alcaldessa va defensar que hi ha factures prescrites i que l'Ajuntament «s'ha estalviat diners». El punt es va aprovar.

La sessió també va aprovar inicialment el projecte d'obra municipal per traslladar la seu de la DO Empordà a l'edifici de la plaça del Sol on antigament hi havia l'oficina de Turisme. La seu del consell regulador ocuparia l'edifici provisionalment fins que l'Ajuntament trobi l'enclavament definitiu, però la nova ubicació acostarà la DO al centre de la ciutat.

D'altra banda, es va aprovar l'expedient de contractació del servei de neteja dels equipaments municipals per un període de dos anys i un valor estimat d'1,4 milions d'euros per any. A més, es van delegar les competències municipals de recollida, transport i gestió dels residus de la deixalleria municipal al Consell Comarcal de l'Alt Empordà.