Philip Kaufmann té 23 anys i Carles Compte en té 25 i són companys del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Manteniment de Vehicles a l'Institut Narcís Monturiol. Ara mateix, es troben immersos en un viatge pel desert marroquí amb un cotxe que han salvat del desballestament. La prova és l'Uniraid 19, que van començar el 23 de febrer i acabaran el 5 de març, i que consta de set etapes amb sortida a Tànger i arribada a Marràqueix.

Els dos joves, com la resta de participants, estan recorrent un itinerari d'uns 2.800 quilòmetres. Ells ho fan amb un Volkswagen Golf, de 32 anys d'antiguitat.

Carles Compte assumeix la conducció del cotxe, mentre que Philip Kaufmann fa de copilot. Per guiar-se pel desert, van comprar una brúixola militar de gran precisió perquè, d'acord amb les normes de la prova, està prohibit el GPS. Els dos estudiants tenen en comú que són els alumnes de més edat del cicle formatiu i, per aquest motiu, s'han convertit en referents i inspiració per als joves que els acompanyen en el curs.

Els seus professors els dediquen grans lloances per la bona predisposició i el sentit de la responsabilitat que tenen els dos nois.

Des de ben petit, Philip Kaufmann va sentir la curiositat d'esbrinar com funcionaven les coses i, d'aquí, semblaria que li ve l'interès per la mecànica de vehicles. Recorda l'anècdota de quan tenia 5 anys i es va escapar de l'escola per anar a fer d'espectador davant d'una obra.

«Em van estar buscant durant tres hores i em van trobar mirant embadalit una grua. La bronca no l'he oblidat mai», relatava aquest jove només una estona abans de sortir de viatge cap a Marroc. Ell va néixer a la ciutat alemanya de Hohensachsen, però resideix des de fa temps a Sant Pere Pescador. Abans d'entrar al cicle de l'Institut Narcís Monturiol va estar fent aprenentatges sobre mecanització de torns i fresadores.

Carles Compte ve d'una família de Vilabertran vinculada als camions, però també ha tingut contacte amb el sector nàutic. Després de treballar durant una temporada per a un seu cosí, a Minerals Girona, va pensar que seria una bona idea fer-se mecànic i no s'ho va pensar a l'hora de tornar a l'aula.

Una adaptació exhaustiva

El Volkswagen Golf en què viatgen ha requerit un condicionament i d'un manteniment exhaustiu, en el qual han treballat des del curs passat, amb l'ajuda del Departament d'Automoció i també dels estudiants del Grau Superior. Tot, per ajustar-lo a les normes de la prova: «Un dels requisits ha estat adaptar un cotxe de més de 20 anys d'antiguitat i arreglar-lo per fer el ral·li», comentaven.

En concret, han hagut de rectificar el motor, tractar-li la planxa i la pintura i pujar les suspensions, entre moltes altres tasques. «Quan vam agafar el cotxe, no funcionava, l'hem ressuscitat», remarcaven els dos joves. Cap dels dos no havia estat mai abans al Marroc i aquesta experiència és per a ells molt emocionant, ja que els permet passar per Meknès, Rich, Erg Znaïgui, Nkob i Marràqueix.

Carles Compte reconeixia que al principi el seu pare es va mostrar una mica desconfiat que s'embarqués en aquesta aventura, però que, a mesura que va anar passant el temps, va acabar contagiant-se de la seva il·lusió. Philip Kaufmann comentava que la seva mare també havia mostrat un xic de preocupació, però que la seva àvia l'havia animat tant que fins i tot ella mateixa s'hauria ofert a acompanyar-lo.

El vessant solidari

Per a ells, el repte de fer circular el cotxe i fer-lo funcionar pel desert és important, però una part de l'Uniraid que més els motiva és el vessant solidari de la prova. El 20 de febrer, tres dies abans d'iniciar la prova, van emprendre el viatge cap al port de Barcelona amb el vehicle carregat amb quaranta quilos de material escolar i roba per a mainada, destinats a repartir-los als centres educatius de la població de destí.

Els dos estudiants són conscients que per fer possible la seva proesa han comptat amb la implicació de la comunitat educativa del seu institut, de professors, d'alumnes, de pares i també dels membres de la Comissió Uniraid, Marc Perramont, Marc Rusinés, Edu Coma, Venanci Cerdeira, Miquel Juvanteny, Mar Ferrer i Manel Palmada.

Però, sobretot, i els volen citar perquè sense ells possiblement avui no estarien fent la ruta pel desert, agraeixen el suport dels deu patrocinadors, els logos dels quals decoren el seu vehicle: Autopòdium, Desguàs Pot, Desballestaments Moreno, Fluids Empordà, Fusteria Vázquez, García de Pou, ITV Preven Control, Minerals Girona Barites du Maroc, Rectificadora Tècnica i Roberlo.

De fet, com a mostra d'agraïment als espònsors, el Cicle Formatiu de Grau Superior d'Automoció ha creat el logotip de l'empresa mitjançant un vinil que s'ha incorporat al cotxe i que és visible en anuncis, vídeos, revistes, televisió, xarxes socials i premsa local.