La seixantena d'empresaris reunits ahir a Roses en el marc dels debats sobre el model turístic del segle XXI ha conclòs que cal apostar pel producte del territori per potenciar la població; reforçar les sinergies entre els diferents professionals del sector turístic i les administracions; i adequar la formació a la demanda de mà d'obra qualificada del sector.

Les idees les van posar sobre la taula durant la jornada preparada a la Confraria de Pescadors en una iniciativa organitzada per l'estació Nàutica Roses-Cap de Creus i Roses Comerç amb la idea de potenciar encara més el municipi com a destinació turística capdavantera i que té per objectiu impulsar un pla estratègic i accions innovadores.

La jornada es va centrar en la gastronomia i va comptar amb ponents com Mateu Casañas, xef i copropietari dels restaurants Compartir de Cadaqués i Disfrutar de Barcelona; Anna Espelt, directora del celler Espelt; Carles Benítez, responsable del segell de qualitat Girona Excel·lent i tècnic de promoció econòmica de la Diputació de Girona; i Àngel Vilanova, vocal i membre fundador de la recent creada Associació de Professionals de Sala de Girona.

El president de l'Estació Nàutica Roses-Cap de Creus i de Roses Comerç, Miquel Gotanegra, va destacar com a imprescindible per aconseguir els objectius marcats «la implicació del sector privat i del públic» i adequar la formació a la demanda de mà d'obra qualificada en el sector.

El Bulli, un repte per al sector

D'altra banda, el xef Mateu Casañas va destacar que cal sumar esforços i establir sinergies entre tots els professionals implicats en el turisme per potenciar Roses com a destí capdavanter, i es va referir al projecte del nou Bulli com un repte per al sector. «Si tots plegats treballem amb criteris de qualitat trobarem un valor afegit com a sector», va afegir.

Carles Benítez va explicar la feina que s'està fent des de la Diputació per posar en valor els productes del territori a través del segell de qualitat Girona Excel·lent. Va dir que cal conscienciar de la importància de consumir els productes de Km 0. Un exemple és el peix de Roses, que segueix perfectament la traçabilitat del producte, segons ha explicat el president de la Confraria de Pescadors de Roses i de la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, Toni Abad.

Anna Espelt va parlar dels valors del celler que dirigeix: fer un vi amb varietats autòctones, amb criteris ecològics, treballar amb unes vinyes que s'adapten millor al territori i la professionalització.

I, finalment, Àngel Vilanova va defensar la necessitat de prestigiar l'ofici de cambrer i d'apostar per la formació constant dels treballadors del sector turístic.