La presència dels grans iots a la badia de Roses és potenciada des de fa uns anys des de Costa Brava Yachts Ports que integra Ports de la Generalitat, el Patronat de Turisme Costa Brava, els ajuntaments i els club nàutics de diverses poblacions. Tot i que representa un nou impacte econòmic, també està posant sobre la taula el probable impacte ambiental.

Aquest estiu s'han pogut veure grans iots en cales dins el Parc Natural de Cap de Creus, on fins avui cap regulació els impedeix fondejar i on alguns sectors denuncien que poden afectar el delicat fons marí. Dimecres mateix es podia veure un d'aquests iots a la badia i a l'estiu la polèmica va sorgir després de veure'l a Montjoi.

Segons les dades de Ports de Roses, entre 2018 i 2019 hi ha hagut un increment d'estades d'embarcacions d'entre 25 i 45 metres -la limitació màxima del port esportiu. Les més grans han hagut de fondejar a la badia, a l'exterior de les dues dàrsenes, com ho fan també a la zona autoritzada de Capitania Marítima que controla la Generalitat. Les dades del port rosinc constaten un increment del 38,4% de trànsit de grans embarcacions com els iots.