La gestió de residus a la comarca de l'Alt Empordà durant l'any 2018 va suposar l'emissió de 13.000 tones de CO2, segons les dades facilitades pel Consell Comarcal. Aquesta xifra equival a cremar 5,5 milions de litres de gasolina o bé a conduir 2.768 cotxes durant tot un any. Aquest CO2 es genera des del servei de recollida i transport fins als diversos tractaments que reben les deixalles un cop han arribat a l'abocador.

A més, l'Alt Empordà va reciclar durant l'any passat el 40% dels residus que va generar (lluny del 60% que estableix la Generalitat per al 2020). Tot plegat posa sobre la taula el repte de millorar la gestió de residus a la comarca per complir amb les exigències mediambientals.

El Consell ha donat a conèixer aquestes dades en el transcurs de la presentació del Pla Estratègic de Gestió de Residus als alcaldes de la comarca. Es tracta d'una eina per ajudar els municipis cap a la transició ecològica i a encaminar les accions comarcals de recollida de residus de forma «ordenada, eficient i coherent» per fer la comarca més sostenible.

El Pla Estratègic estableix que, donada la diversitat de municipis, no és viable implantar un únic model a tota la comarca i, per tant, el futur model de recollida de residus serà un multimodel. El pla en proposa tres amb un «denominador comú»: la identificació de l'usuari. L'objectiu és el «d'eliminar l'anonimat» a l'hora de dipositar els residus als contenidors.

Per la redacció d'aquest pla, es van fer cinc grups de treball per generar debat entre els municipis a l'hora de planificar les polítiques en matèria de recollida de residus. Les principals dificultats que s'han detectat són l'elevat cost d'aquests serveis i l'incivisme.

Tot i que cada poble o ciutat representa una àrea de gestió independent, el fet de tenir espais conjunts de treball ha de propiciar la cooperació entre ajuntaments pel que fa a la gestió de residus. D'altra banda, el Consell Comarcal està treballant per determinar quins serveis i quins recursos ha de posar a l'abast dels municipis per poder implantar aquest multimodel.

Els municipis han iniciat un període de debat intern sobre quin ha de ser el model més adient pel seu poble i un cop presentat al Consell d'Alcaldes, es portarà a aprovació.