L'hospital de Figueres redueix les visites al dermatòleg amb un sistema d'atenció a distància en el qual participa el metge d'assistència primària. Des de l'hospital ho anomenen «teledermatologia» i constaten que en sis mesos dues de cada tres consultes que el metge d'atenció primària deriva a l'especialista s'atenen a través d'aquesta tecnologia. Un 60% de les visites derivades a teledermatologia s'han pogut resoldre sense necessitat que l'usuari acudeixi a l'hospital.

La iniciativa funciona des del mes de juny quan en col·laboració amb l'Hospital Clínic de Barcelona es va estendre a totes les àrees bàsiques de salut de l'Alt Empordà el nou model assistencial per l'especialitat de dermatologia.

El metge de família utilitza un dispositiu mòbil per fer les fotografies a la zona o zones del cos del pacient que l'especialista ha de valorar. Aquestes imatges es vinculen amb la identificació de l'usuari per tal que quedin integrades a la història clínica del pacient.

Evita desplaçaments

El 60% de les visites derivades a teledermatologia s'han pogut resoldre sense necessitat que el pacient acudeixi a l'hospital i, per tant, remarquen, «evitant desplaçaments innecessaris».

Segons la Fundació Salut Empordà, l'eina també ha reduít el temps de resposta perquè una vegada el dermatòleg rep la sol·licitud del metge de família, aquest resol el cas en el termini màxim d'una setmana.

L'especialista és el que valora si fa falta citar el pacient a l'hospital per examinar-lo en persona o si el metge d'atenció primària pot encarregar-se del tractament i seguiment que se li ha prescrit.

El sistema ha permès reduir les derivacions. En mig any el nombre de visites s'ha reduït en mig miler respecte al 2018.

El 2018 es van registrar 2.870 consultes de dermatologia a l'hospital de Figueres, de les quals 2.571 eren presencials i 299, a través de teledermatologia, perquè estava implantada de manera pilot en algun dels CAPs.

El 2019 es van fer 2.370 consultes, de les quals 1.632 eren presencials i 738, a través de teledermatologia.